Op 30 oktober vond het raadsdebat over de begroting 2008 plaats. Onderstaand de algemene beschouwing van GroenLinks zoals uitgesproken tijdens het debat. Tijdens de raadsvergadering van 6 november zullen de stemmingen over de diverse voorstellen plaatsvinden. Het ziet er naar uit dat, met steun van GroenLinks ingebrachte, PvdA-amendementen om een deel van de behoedzaamheidsreserve niet als zodanig op te nemen in de begroting, maar deze ( en andere) gelden aan te wenden voor de financiering van de zogenaamde horizonfinanciering en het realiseren van zaken van de B-lijst ( waaronder het hogere ambitieniveau op milieugebied)het gaan halen. GroenLinks acht de iets grotere, mogelijke, toekomstige financiële risico's aanvaardbaar. Nu onvoldoende investeren in samenleving en leefomgeving zou overigens óók risico's met zich meennemen...

Algemene Beschouwing GroenLinks begroting 2008

Geachte voorzitter, leden van de raad en andere toehoorders,

De begroting van Zeist voor 2008 bevat veel goede punten. Een begroting die in balans is en waarin GroenLinks zich op hoofdlijnen herkent.

GroenLinks wil iedereen die betrokken is geweest bij de totstandkoming van deze begroting complimenteren. De begroting ziet er goed en degelijk uit.

De financiën van de gemeente zijn op orde en de processen lopen naar het zich laat aanzien goed in de pas. Zeist is een zuinige gemeente, dat vinden wij niet alleen, maar ook de rijksoverheid. Die straft gemeenten met een onbenutte OZB-belastingcapaciteit met korting op de uitkering uit het gemeentefonds.

De programmarapportage liet ons dit jaar kennismaken met een nieuw fenomeen; dat van “in één oogopslag”. Op zich een aanwinst, want je kan meteen zien waar er iets aan de hand is. Maar het geeft de raad onvoldoende inzicht in het kader van haar controlerende taak. Onvoldoende duidelijk is of er een geformuleerde parameter gehaald is óf dat het beoogde maatschappelijke effect dat beoogd al dan niet bereikt werd.

Dat maakt tijdig bijsturen en het daarmee samenhangende herformuleren van meetindicatoren er niet makkelijker op. De kwaliteit van de meetindicatoren is van groot belang om als raadslid goed te kunnen volgen of het beoogde resultaat van gestelde kaders en gestelde maatschappelijke doelen in de praktijk ook werkelijk behaald wordt. Waar we naar toe willen is een dashboardrapportage waarin we niet alleen in één oogopslag kunnen constateren of de afgesproken doelstellingen gehaald zijn, maar ook in welke mate. Dan pas kunnen we gaan spreken over een lerende organisatie, ook op het bestuurlijke vlak.

GroenLinks is blij dat we in deze begrotingsperiode weer wat meer van het milieubeleidsplan kunnen realiseren. Maar het blijft jammer te constateren dat er weer onvoldoende middelen beschikbaar gesteld worden om het ambitieniveau dat Zeist voorstaat te halen.

De gelden om dit ambitieniveau te kunnen uitvoeren staan op de zogenaamde B-lijst. Deze zaken worden wel bestempeld als “gewenst beleid”. GroenLinks spreekt liever van nog uit te voeren beleid, waar liefst zo snel mogelijk geld voor moet worden vrijgemaakt. We hebben echter afgesproken dat we daaraan pas toe komen als de post voor “horizonfinanciering” 5 ton structureel bedraagt.

GroenLinks hecht aan een goed en verantwoord financieel beleid. Echter, moeten we persé het braafste jongetje van de klas zijn ? Lopen we wat behoedzaamheid betreft, mede in het kader van het rijksbeleid en dat van veel andere gemeentes, inmiddels niet wat uit de pas ? Naar ons idee is het verantwoord om nu geld hieruit vrij te maken om de post horizonfinanciering op het afgesproken niveau te brengen en het gewenste, nog uit voeren beleid, van middelen te voorzien.

GroenLinks investeert liever geld in de samenleving en in verbetering van het milieu dan oppotten in reserves. De juiste investeringen in de samenleving leveren niet alleen maatschappelijk maar ook financieel rendement op. Vaak is het uiteindelijke rendement zelfs beter, omdat toekomstige uitgaven op allerlei gebieden kunnen worden vermeden.

Met anderen willen wij graag zoeken naar mogelijkheden om die investeringen in de samenleving en de leefomgeving te doen die naar onze mening noodzakelijk zijn.

De door de Partij van de Arbeid eerder vandaag gedane voorstellen in die richting spreken ons dan ook aan.

GroenLinks is blij met het reserveren van voldoende geld om in het kader van de WMO dié Zeistenaren te ondersteunen die dat nodig hebben om ook mee te kunnen draaien in Zeist. De uitvoering van de WMO is nog maar net echt op gang gekomen en nog niet alles is inmiddels voldoende uitgekristalliseerd. Er zijn ook nog wel de nodige problemen op te lossen, zoals bijvoorbeeld die rond de thuiszorg en er is ook nog niet 100% duidelijk wat er in de toekomst nog meer op WMO te wachten staat. Daarom is het goed dat de gelden voor de WMO die mogelijk overblijven ook voor de uitvoering van de WMO beschikbaar blijven, zodat de kwaliteit van de uitvoering in de toekomst in ieder geval financieel geborgd is.

Er komt betere voorlichting aan de minima, zodat deze mensen beter de weg kunnen vinden naar regelingen waar ze recht op hebben. GroenLinks vindt het belangrijk dat de gemeente hierin nu een meer actieve rol pakt. Uitgangspunt voor GroenLinks is dat iedereen in Zeist mee kan doen. Voor de ene inwoner van Zeist is dat makkelijker dan voor de andere.

We zijn geschrokken van signalen dat het minimabeleid mogelijk financieel onder druk komt te staan doordat het Inkomens-deel van de rijksbijdrage aan de sociale dienst omlaag gaat. Dat is voor ons niet aanvaardbaar, het is tevens een oneigenlijke koppeling, die nooit door de raad is aangebracht. Juist voor de mensen die het wat minder hebben is een ruimhartig minimabeleid vaak nét dat steuntje in de rug waardoor er weer perspectief en vertrouwen in de toekomst ontstaat.

Het is voor ons niet aanvaardbaar dat het toekomstperspectief die we met een ruimhartig minimabeleid kunnen bieden aan de mensen die het minder hebben, door deze oneigenlijke koppeling op de tocht komt te staan.

Het zal u duidelijk zijn dat het bekostigen van het minimabeleid vanuit de WMO-budgetten zoals voorgesteld door de VVD in haar motie, door ons niet gesteund zal worden.

Zonder perspectief vaart niemand wel, ik heb het al eens eerder vanaf deze plaats gezegd. Vooral voor jongeren is dat belangrijk. Perspectief op werk na een opleiding, perspectief op woonruimte en perspectief op een plek binnen het maatschappelijke en economische leven, en het gevoel een waardevolle bijdrage aan de maatschappij te kunnen leveren. Zonder dit perspectief lopen we de kans dat we jongeren verliezen en dat ze makkelijk vatbaar worden voor zaken die hen nog verder van een goede toekomst zal afleiden.

Er is terecht veel aandacht voor de jeugd in deze begroting, zoals voor schooluitval en die jeugdigen die op het verkeerde pad dreigen te komen.

Een smet op het blazoen lijken echter de problemen wat betreft de voortzetting van een aantal belangrijke jongerenprojecten van Meander te vormen. Meander heeft ten tijde van de voorjaarsnota aan de bel getrokken en we horen graag van het college wat ze daar mee gaat doen.

In de begroting is verder ruim aandacht voor jongeren; voor jongerencultuur, schooluitval en het terugdringen van de wachtlijsten voor sportdeelname. Je vraagt je af hoe dit soort van wachtlijsten mogelijk zijn in een tijd waarin de jeugd toch al te weinig beweging, problemen voortkomend uit overgewicht met de dag lijken te groeien en je inmiddels op kosten van zorgverzekeraars kan Nordic Walken en fitnessen om dergelijke gezondheidsrisico’s te verkleinen. (De verzekeraars zien kennelijk wél heil in dit soort maatschappelijke investeringen!)

In dit kader bezien is het dan ook van groot belang dat het fietsactieplan zo snel mogelijk volledig wordt uitgevoerd, zodat er veiliger schoolroutes ontstaan en de inmiddels ontstane “achterbankgeneratie” weer naar school kan fietsen.

Natuurlijk is GroenLinks blij met het aanpakken van een aantal, vooral voor de kwetsbaarste verkeersdeelnemers, gevaarlijke verkeersknelpunten. Maar u weet dat wij van integrale benaderingen houden. Met het alleen oplossen van de blackspots ben je er niet evenmin als het maar gedeeltelijk uitvoeren van een samenhangend plan.

Verkeersveiligheidsmaatregelen roepen meer en meer vragen op, een grondige evaluatie van de uitvoering van het GVVP en het concept “Duurzaam Veilig” , bijvoorbeeld de aanleg van drempels en de communicatie daarover, lijkt aan de orde.

GroenLinks ziet, en niet alleen vanuit dit perspectief, uit naar de interactieve planvorming waar een start mee gemaakt wordt. Een heel andere wijze van plannen maken, waarbij inwoners en andere belanghebbenden al in een heel vroeg stadium actief betrokken worden.

Dat vraagt het inzetten van andere vaardigheden door ambtenaren dan tot nu toe over het algemeen het geval was. In het project “Op weg naar de Kern” worden hiertoe goede stappen gemaakt en GroenLinks heeft vertrouwen in het proces dat nu gaande is. Ook van de raad vraagt dit andere vaardigheden. Met name op vlak van het stellen van de juiste kaders op het juiste abstractieniveau. Het zal ook veel eisen stellen aan de kwaliteit van de communicatie hierover.

Over één van de aspecten van de communicatie heeft GroenLinks de afgelopen jaren bij voortduring haar zorg uitgesproken; namelijk de beantwoording van brieven en andere vragen van burgers. Tot onze vreugde hoorden we dat alles er op gericht is om per 1 januari alle brieven binnen de in het coalitieakkoord gestelde termijn van 4 weken na ontvangst op een fatsoenlijke wijze beantwoord te hebben. We zullen dit kritisch blijven volgen.

Voorzitter, ik sluit af.

De GroenLinksfractie is op hoofdlijnen tevreden over de voorliggende begroting maar wat ons betreft kan er wel een tandje bijgezet worden wat betreft de financiering en uitvoering van de ambities die we hebben.

Fractie GroenLinks Zeist 30 oktober 2007