30 jaar geleden moest een flink deel van het landgoed Amelisweerd bij Utrecht wijken voor de aanleg van de A27-A28. Onder groot protest en met een minimaal stemmenverschil in de 2e Kamer van destijds. De geschiedenis lijkt zich te gaan herhalen, want opnieuw wordt het landgoed bedreigd door een aanslag ten behoeve van de aanleg van meer rijstroken.
Dertig jaar geleden werd de beslissing genomen om toch maar een snelweg dwars door Amelisweerd te leggen. Amelisweerd is de groene long van Utrecht en het enige bosgebied van de stad. Vandaar ook dat er destijds hevige protesten waren tegen de aanleg van de snelweg. Met een boomhuttendorp, vernagelen van bomen en meerdere acties werd dit protest kracht bijgezet, maar uiteindelijk mocht het niet baten. De snelweg kwam er en er werd een enorme betonnen bak aangelegd om het water van het landgoed uit de snelweg te houden.
Inmiddels liggen er plannen voor de verbreding van de snelweg ter hoogte van Amelisweerd met 2x2 rijstroken. En weer lijkt het bos te moeten wijken voor nog meer asfalt. Het gaat daarbij om een strook van ongeveer 50 meter, dat lijkt weinig, maar het betekent een enorme aanslag op Landgoed Nieuw Amelisweerd. In deze strook staan een aantal ( kerngezonde) woudreuzen van meer dan 30 meter die behoren tot de oudste bomen van Nederland.
Afgelopen zondag was er onder de bezielende leiding van Jos Kloppenborg, oud-Statenlid en oprichter van Vrienden van Amelisweerd een GroenLinks-wandeling op Amelisweerd, waar o.a. Zeister fractievoorzitter Frank Dirkse, Statenlid Jasper Fastl en 2e Kamerlid Arjan Al Fajed aan deelnamen. Tijdens de wandeling vertelde ecologen over de grote impact die deze onzalige plannen op het landgoed zullen hebben en hoe de destijds bij de aanleg van de oorspronkelijke snelweg bedongen natuurmaatregelen teniet gedaan dreigen te worden. Ook zijn we even bij de snelweg zelf wezen lijken. Daar worden momenteel twee rijstroken ingepast in het bestaande wegprofiel. Dat gaat om een tijdelijke maatregel. Maar als dat nu kan, waarom moet dan in hemelsnaam die weg verbreed worden ?
De kosten van de uitbreiding van de Ring Utrecht zijn € 1,2 miljard, waarvan € 400.000.000 voor het stuk bij Amelisweerd. En dat in een tijd van bezuinigingen ! ! Om een indruk te geven: er wordt verwacht dat er een tweede kortingsronde voor de gemeenten op het gemeentefonds zal komen van € 450-miljoen, waardoor de gemeentesn nog meer moeten gaan bezuinigen. Het afblazen van de verbreding bij Amelisweerd zou een dergelijke bezuiniging in één klap volstrekt overbodig maken.
Daarnaast is het gewoonweg dom beleid om de problemen van de vervoerscongestie rond Utrecht aan te pakken door het aanleggen van nóg meer asfalt. Er wordt nauwelijks geïnvesteerd in alternatieven zoals railvervoer en fiets.
Hopelijk komt men in Den Haag nog tot inkeer, maar met de huidige regering lijkt daar vooralsnog weinig van te verwachten.