De partijen GroenLinks, ChristenUnie/SGP, Nieuw Democratisch Zeist en PvdA zien meer kansen voor een sociaal Zeist. Zij steunen de keuzes van het college in de begroting 2015 om sterk te bezuinigen op sociale gelden daarom niet. Hun visie is dat er meer geld moet komen om mensen op weg naar werk te ondersteunen en ook om werkgevers in deze tijd te stimuleren. Mensen krijgen dan een passend aanbod en efficiënte en effectieve ondersteuning waarmee alle partijen tevreden zijn. Dit vraagt om meer investeringen in het sociale domein.

Om die reden steunen GroenLinks, ChristenUnie/SGP, Nieuw Democratisch Zeist en PvdA NIET de bezuinigingen van het college op de budgetten voor de Sociale Werkvoorziening (WSW) en op de compensatiegelden voor Werk en Bijstand (WWB). Ook willen zij een reservering in de begroting om de gevolgen van de decentralisaties van delen van de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) en de Jeugdzorg te kunnen opvangen. Dat doen zij omdat zij menen dat deze middelen de komende jaren hard nodig zijn om grote groepen Zeistenaren te kunnen blijven ondersteunen in hun functioneren in de samenleving, hun deelname aan de samenleving of op weg naar werk.

De partijen GroenLinks, ChristenUnie/SGP, Nieuw Democratisch Zeist en PvdA zullen daarom met alternatieven komen voor deze bezuinigingen tijdens de raadsvergaderingen (debat) van de gemeente Zeist 28 oktober vanaf 14 uur en 30 oktober vanaf 20 uur. Op 11 november beslist de gemeenteraad over de begroting 2015. Laura Hoogstraten; GroenLinks Wouter Catsburg; ChristenUnie/SGP Koos van Gemeren; Nieuw Democratisch Zeist Karst Schuring; PvdA

 

Transitiebudget WSW

Zoals bekend wordt in het kader van de Participatiewet de toegang tot de WSW gesloten. Het aantal WSW-plaatsen gaat landelijk terug van 90.000 naar 30.000 en de vergoeding per WSW-arbeidsjaar daalt van € 26.000 nu naar € 22.700 in 2021.

Omdat Zeist een buitenproportioneel grote groep WSW ‘ers kent heeft de gemeenteraad in 2011 besloten tot het instellen van een transitiebudget WSW (van € 1,2 mln. structureel) om de gevolgen voor deze grote groep Zeistenaren te kunnen opvangen en de transitie van de WSW op een zorgvuldige manier vorm te geven. De bedoeling bij de instelling van dit budget was te voorkomen dat deze Zeistenaren in de WWB zouden terechtkomen en voldoende beschutte werkplekken in stand te houden en de gemeente niet voor financiële problemen te stellen door de daling van de vergoedingen. Tenslotte zijn de vergoedingen aan WSW’ers gebonden aan een CAO.

Omdat dit pas per 1 januari 2015 ingaat (de oorspronkelijke Wet Werken naar Vermogen werd ingetrokken na de val van het vorige kabinet) kon dit budget in de jaren 2012 – 2014 vrijvallen in de rekening van Zeist.

In de notitie “Participatie en inkomen in de regio Kromme Rijn Heuvelrug”, toekomstbestendige strategische kaders” (die in de vorige raadsvergadering aan de orde was) worden op pagina 16 over de precieze toekomstige invulling van de WSW en beschutte plaatsen slechts vragen gesteld. Antwoorden heeft men nog niet.

Daarom verbaast het dat juist nu – vlak voor 1 januari 2015; de ingangsdatum van de Participatiewet – het college voorstelt dit transitiebudget WSW in haar geheel weg te bezuinigen.

De partijen GroenLinks, ChristenUnie/SGP, Nieuw Democratisch Zeist en PvdA hebben zorgen over de toekomstige invulling van de WSW en het aantal beschutte plaatsen,. Daarom willen zij toch een transitiebudget WSW in stand houden. Daarvoor hebben zij ruimte gezocht en gevonden in de begroting van de gemeente Zeist voor een amendement voor een bedrag van € 500.000 structureel. De dekkingen betreffen de vermindering van apparaatskosten van de gemeente en het opheffen of verminderen van een aantal budgetten.

Compensatiemiddelen WWB

Tot 2012 ontvingen de gemeenten een hogere zogenaamde “rijksbijdrage educatie” (de zogenaamde WEB-gelden; ca. € 1,7 mln.) van de rijksoverheid. Deze werden ingezet voor onderwijs aan volwassenen en achterstandsgroepen en waren gericht op persoonlijke ontplooiing, verbetering van maatschappelijk functioneren, bestrijding laaggeletterdheid, doorstroming naar vervolg- en beroepsonderwijs, (her)intreding op de arbeidsmarkt en versterking van de positie op de reguliere arbeidsmarkt. Vanaf 2011 is deze bijdrage afgebouwd naar circa € 0,3 mln. nu.

Om toch grote groepen Zeistenaren te kunnen ondersteunen in hun ontwikkeling heeft de gemeenteraad in 2011 besloten tot het instellen van een budget compensatiemiddelen WWB van € 0,55 mln. structureel om de gevolgen voor de grote groep Zeistenaren die hier gebruik van maakten te kunnen opvangen. De afgelopen jaren is hiervan goed gebruikt gemaakt, getuige de rapportages over de besteding van deze middelen en zijn veel Zeistenaren hiermee gesteund in hun ontwikkeling.

Het college stelt in dit raadsvoorstel voor dit budget in haar geheel weg te bezuinigen.

De partijen GroenLinks, ChristenUnie/SGP, Nieuw Democratisch Zeist en PvdA vinden het belangrijk dat grote groepen Zeistenaren gesteund worden in hun laaggeletterdheid of het verbeteren van hun maatschappelijk functioneren. Daarom hebben zij ruimte gezocht en gevonden in de begroting van de gemeente Zeist voor een amendement voor een bedrag van € 300.000 structureel om een budget “compensatiemiddelen WWB” in stand te houden. De dekkingen betreffen de vermindering van apparaatskosten van de gemeente en het opheffen van een stelpost.

Reservering voor de decentralisaties

In de Begroting 2015 van de gemeente Zeist worden geen middelen gereserveerd uit de Reserve Integrale Ontwikkeling Zeist voor de decentralisaties van delen van de AWBZ en de Jeugdzorg naar de gemeenten.

De partijen vinden het belangrijk dat de gemeente het risicoprofiel van de decentralisaties voor en de Zeistenaren die het betreft en de gemeentebegroting serieus neemt,

Zij zien een grote onzekerheid bij de burgers die afhankelijk zijn van deze voorzieningen, waarvoor de middelen met een korting van 25% worden overgeheveld naar de gemeenten. Veel van de financiële kaders zijn nog steeds onduidelijk, waardoor zorgvuldigheid noodzakelijk is om het risicoprofiel van deze decentralisaties niet te verslechteren.

Met de decentralisaties staat de gemeente ook voor een grote cultuurverandering en zoals bij alle cultuurveranderingen kost dat aandacht voor de mensen, tijd en geld. Verwacht wordt dat investeringen nodig zijn in overgangsregelingen, innovaties, bezwaarzaken, nieuwe werkwijzen en in allerlei onvoorziene, maar noodzakelijke zaken. De huidige “bestemmingsreserve decentralisaties” van € 2,5 mln. zou hiervoor te klein kunnen zijn, gezien de grootte van het budget, de bezuiniging, de onduidelijkheden rond het budget en het risicoprofiel.

Daarom pleiten de partijen GroenLinks, ChristenUnie/SGP, Nieuw Democratisch Zeist en PvdA in een amendement om een deel van het saldo van de reserve RIOZ te reserveren voor het opvangen van problemen rond het hoge risicoprofiel van de decentralisaties.

Middelen voor ondersteuning burgers van Zeist zonder (directe) groeipotentie naar werk

In het RV “Invoering participatiewet” (14RV0052) wordt voorgesteld in te stemmen met de Strategische kaders Participatie & Inkomen (Notitie “Participatie en inkomen in de regio Kromme Rijn Heuvelrug”). In deze notities worden strategische keuzes neergelegd voor het werken aan een gezamenlijke invoering van de Participatiewet. Een van de centrale uitgangspunten in deze notitie is de bepaling dat gekozen wordt alle re-integratiemiddelen in te zetten voor iedereen die binnen een jaar kan uitstromen naar werk, dat wil zeggen de doelgroep met groeipotentie naar de treden 5 en 6 van de Participatieladder. Daarentegen wordt er voor gekozen geen re-integratiemiddelen in te zetten voor inwoners zonder groeipotentie naar de treden 5 en 6. Voor het activeren van deze burgers wordt verwezen naar lokale middelen (zoals de WMO, AWBZ, subsidies of andere lokale middelen).

De partijen GroenLinks, ChristenUnie/SGP, Nieuw Democratisch Zeist en PvdA steunen de notie dat het belangrijk is om het grootste dele van de re-integratiemiddelen in te zetten op mensen met een groeipotentie naar werk. Daarnaast vinden zij het echter ook belangrijk er middelen ingezet worden voor inwoners zonder (directe) groeipotentie naar werk. Het activeren van deze burgers door sociale participatie is voor hen ook een belangrijk doel van de gemeente. Gezien het krappe financiële perspectief van de gemeente en de beperkte ruimte in de middelen voor WMO en AWBZ willen zij de reservering binnen het RIOZ (€ 600.000 voor “toeleiding naar werk”), zoals voorgesteld in het RV in tegenstelling tot het voorstel van het college voor deze groep Zeistenaren bestemmen.

Stimuleringsmaatregelen werkgevers

Voor de gemeentelijke participatieaanpak is het benutten van het potentieel van de lokale werkgevers van cruciaal belang. Daar kunnen immers de mensen die hun werk verliezen, of al jaren buiten het arbeidsproces staan, mogelijkheden worden geboden om weer aan het arbeidsproces deel te nemen. Lokale werkgevers zijn het vliegwiel dat moet gaan draaien om de participatie in beweging te gaan zetten. Naast de afspraken die regionaal worden gemaakt is het zinvol ook lokaal initiatieven te ontplooien die doorstroom/uitstroom op de participatieladder bevorderen. Dit sluit ook naadloos aan bij de recent door de raad aangenomen Invoering participatiewet ”Participatie en inkomen in de regio Kromme Rijn Heuvelrug -Toekomstbestendige strategische kaders” nadrukkelijk wordt hierin aangegeven dat “Op allerlei manieren samenwerking met het bedrijfsleven essentieel is voor het welslagen van de uitvoering van de Participatiewet”.

De partijen GroenLinks, ChristenUnie/SGP, Nieuw Democratisch Zeist en PvdA pleiten voor extra middelen vanuit het RIOZ om het college te vragen dit verder uit te werken en beleid te ontwikkelen dat gericht is op het stimuleren van het lokale bedrijfsleven, waarbij extra aandacht wordt gegeven aan de zorgbranche. Er voor jongeren extra kansen worden gecreëerd op de lokale arbeidsmarkt door het bevorderen van samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven. Mogelijke instrumenten zijn Social Return on Investment en het de Prestatieladder Sociaal Ondernemen.

De partijen GroenLinks, ChristenUnie/SGP, Nieuw Democratisch Zeist en PvdA vinden dat iedereen mee moet kunnen doen in de maatschappij, door goed op te groeien, door een goede opvoeding en scholing, door te werken of door een maatschappelijke en persoonlijk zinvolle dagbesteding te vinden. De partijen in Zeist wensen in het verlengde van de Brede Sociale Visie van Zeist dat de gemeente Zeist niemand uitsluit en dat ook zichtbaar maakt in haar begroting.

Laura Hoogstraten GroenLinks

Wouter Catsburg ChristenUnie/SGP

Koos van Gemeren Nieuw Democratisch Zeist

Karst Schuring PvdA