Campagne Gemeenteraadsverkiezingen 2018 in beeld en getallen

21 Wijkbezoeken, bijna 12.000 deuren bezocht, ruim 3000 gesprekken gevoerd, meer dan 150.000 weergaven online!

GroenLinks gelooft in permanent campagne voeren. We willen veel meer doen dan alleen de laatste dagen voor de verkiezingen de kiezer een folder in de handen drukken. We willen het hele jaar door in gesprek gaan met de bewoners van Zeist. Daarom zijn we een paar jaar geleden begonnen iedere maand - juist ook buiten de campagne - een wijk in de gemeente Zeist te bezoeken. In November 2017 hebben we de focus van deze permanente campagne naar de Gemeenteraadsverkiezingen verlegd.

Huis-aan-Huis

Tussen 1 november 2017 en 21 maart 2018 hebben we huis-aan-huis gesprekken gevoerd in (alfabetisch): Austerlitz, Brugakker, Couwenhoven, Crosestein, Den Dolder, Dichtersbuurt, Griffenstein, Hoge Dennen, Indische Buurt, Kerckebosch, Kersbergen, Lyceumkwartier, Nijenheim, Patijnpark, Staatsliedenbuurt, Valckenbosch, Verzetswijk, Vollenhove, Wilhelmina Park, Zeist-Centrum en Zeist-Noord.

In totaal hebben we bijna 12.000 deuren bezocht (bijna 40 procent van alle deuren in Zeist) en hebben ruim 3000 gesprekken met bewoners gevoerd.

Online

  • Onze website haalde 35000 paginaweergaves. Vooral onze Standpuntenpagina en Mensenpagina deden het natuurlijk goed, met veel bezoekers voor onze Dorpen en Wijken pagina en de pagina van Laura 
  • Onze Facebookpagina groeide naar 400 volgens, bereikte bijna 10000 personen en had een bereik van 80000 views
  • Ons Twitteraccount groeide boven de 850 volgens en had een bereik van bijna 65000 tweetweergaven
  • Op Instagram groeiden we naar bijna 400 volgers
  • We leverden de twee meest actieve bijdragers aan de Facebookgroep Zeist
  • Hiermee zijn wij ook online met afstand de grootste en actiefste partij van Zeist!

Meetups

GroenLinks Zeist heeft actief deelgenomen aan de meetup in Zwolle over de plannen rond Lelystad Airport, de verkiezingsmeetup in Rotterdam en met ruim 20 deelnemers waren wij bij de Meetup in Utrecht.

En verder…

  • Hebben we per wijk een wijkfolder gemaakt op basis van onze honderden gesprekken tijdens de permanente campagne in de voorafgaande maanden
  • Hebben we van alle raadsleden en buitengewone raadsleden filmpjes gemaakt zodat u ze kunt leren kennen
  • Hebben we in een crowdsourcing actie geld opgehaald om twee filmpjes te maken waarmee we rond de 2000 jongeren hebben proberen over te halen te gaan stemmen
  • Hebben we ruim 200 raamposters en verkiezingsborden bezorgd
  • Hebben we 3 dagen campagne gevoerd op de NS stations
  • Hebben we 4 mooie nieuwsbrieven verstuurd aan honderden leden en sympathisanten
  • Hebben we ruim 5600 stemmen en daarmee 7 zetels gekregen!

Vrijwilligers

Niets van al deze inspanningen was mogelijk geweest zonder onze 60 (!) vrijwilligers die huis-aan-huis campagne hebben gevoerd en vele, vele andere vrijwilligers die hun huis hebben geopend voor de campagne, verslag hebben gedaan van debatten, foto’s hebben gemaakt, geflyerd en nog veel meer…