Op maandag 24 maart vond het duidingsdebat plaats over de verkiezingsuitslag in Zeist. Bij de gemeenteraadsverkiezingen heeft GroenLinks in Zeist het grootste mandaat in haar historie gekregen ( 10,8 % van de stemmen ) Daarmee is GroenLinks in deze eeuw de enige partij in Zeist die elke verkiezing gewonnen heeft. Helaas bleek bij de restzetelverdeling dat GroenLinks ondanks haar winst, toch een zetel moest inleveren. Raar maar waar. Bij het duidingsdebat gaf onze nieuwe fractievoorzitter, Laura Hoogstraten, de visie van GroenLinks op de uitslag en de coalitievorming, die met het duidingsdebat begonnen is. Als grootste partij neemt de VVD hierbij het voortouw. De VVD gaf te kennen samen met D66 en twee andere partijen een coalitie te willen vormen. De door de VVD aangezochte informateur Roland van Benthem, burgemeester van Eemnes en oud-raadslid in Zeist, zal hiertoe verkennende gesprekken gaan voeren met D66, GroenLinks, CDA, Seijst.nu en de PvdA. Onderstaand de analyse van GroenLinks van de verkiezingsuitslag en de gevolgen daarvan.

Felicitaties voor de winnaars van deze verkiezingen, VVD, Seyst.nu en SP, zij hebben er alledrie een zetel bijgekregen. Ook voorzichtige felicitaties voor NDZ en D66. NDZ als nieuwe partij die er een zetel op vooruit gaat in deze verkiezingen t.o.v. van de vorige verkiezingen met één zetel van ProZeist. D66 verliest, maar heeft toch een zetel meer t.o.v. de afgelopen raadsperiode waarin D66 met 5 zetels in de raad zat.

Voorzitter, als u het goed vindt wil ik ook graag nog iets zeggen over onze GroenLinks campagne in Zeist. Voor ons was deze namelijke erg bijzonder,want wij hadden een lipdub... Geheel onbedoeld is ons campagnefilmpje een landelijke hit geworden en zijn we in alle landelijke media te zien geweest. Imago deskundige, politieke trendwatchers en spindokters hebben hun oordeel gegeven. En hoewel Joke een jurk heeft die voorlopig achter in de kast blijft hangen, hebben wij ook veel positieve reacties gehad. Onze verkiezingssite en verkiezingsprogramma zijn goed bezocht met gemiddeld 100 nieuwe bezoekers per dag.

Tegen de landelijke trends in hebben twee partijen gewonnen: VVD en GroenLinks. GroenLinks heeft voor de vierde keer op rij meer stemmen en een groter percentage behaald. Wij zijn een stabiele partij. Wij vinden het jammer dat dit niet in zetels vertaald is, maar voelen het mandaat en het vertrouwen van de kiezer.

Als we de verkiezingsuitslag duiden dan kunnen we concluderen dat liberaal heeft gewonnen. De kiezer geeft aan dat zij ruimte wil voor ondernemerschap, kansen voor initiatieven, minder regels, ruimte voor vrije keuze en een gemeente die faciliteert en niet betuttelt. Daar herkent GroenLinks zich ook in, maar wij hebben nog een sociale linkse kant. De sociale agenda van GroenLinks is gericht op het bieden van gelijke kansen. Ondersteunen en gereedschappen bieden om mensen in hun kracht te zetten en mee te kunnen laten doen in onze samenleving. En een vangnet bieden voor mensen die dat nodig hebben, wij willen blijven investeren in mensen.

Voor de informatiefase is het wat ons betreft een heldere uitslag dat VVD en D66 samen gaan starten. Daar zou als eerste ronde gekeken kunnen worden naar de vier partijen die samen de meeste stemmen hebben behaald en daarmee het grootste mandaat van de kiezer: VVD, D66, Seyst.nu en GroenLinks. Ik zou daar aan toe willen voegen dat het sowieso goed is dat er in de informatiefase met alle partijen gesproken wordt.

Belangrijke kansen die wij zien voor de aankomende coalitie en raadsperiode. Deze benoem ik op basis van de drie peilers van ons verkiezingsprogramma:

Meedoen:  Zorg:  integrale zorg en structuren die gericht zijn op: preventie, snelle hulp, geld gaat ook echt naar zorg en ruimte voor innovatie. Welzijn en wijken inrichten zodat drempels om mee te doen laag zijn. Armoedebeleid gericht op het laten meedoen van kinderen.

Meetellen: Werkgelegenheid creëren d.m.v. duurzame economie. Participatie wet: organiseren dat mensen aan het werk kunnen, ruimte creëren en als gemeente faciliteren dat mensen kunnen participeren en netwerk kunnen opbouwen en zo hun kansen om mee te doen kunnen pakken. Burgerparticipatie: maatschappelijke organisatie en direct betrokkenen betrekken bij het opstellen van beleid.

Groen houden: wij zien mogelijkheden om de duurzaamheidsagenda verder uit te werken en in Zeist echt een slag te maken. Wij hebben de wens om duurzaamheid op te schalen en in Zeist de economische motor aan te zwengelen via duurzame energie en isoleren van woningen.

Dit is nog heel erg op hoofdlijnen, maar toont al een eerste visie en richting voor mogelijkheden wat een mogelijke coalitie met GroenLinks zou kunnen opleveren. Ik wens de VVD dan ook succes in de eerste fase.