1 april 2008 kon wel eens een mijlpaal zijn m.b.t. duurzaamheid in de regio Zeist. Op deze dag is door de raden van Zeist en Utrechtse Heuvelrug unaniem een visie aanvaard om het stationsgebied Driebergen-Zeist te gaan herinrichten met duurzaamheid als uitgangspunt. Het moet een "landgoedstation" worden, waarbij o.a. het percentage groen in het gebied moet groeien van 2 % is naar 50 %, terwijl het bebouwde oppervlak gelijk blijft.

Het debat werd gevoerd door de gezamenlijke raden. GroenLinks heeft besloten om maar één raadslid het woord te laten voeren namens de beide fracties. Tussen de standpunten van onze fracties zit immers geen spoortje licht. Onderstaand de tekst die Onno de Jong van GroenLinks Utrechtse Heuvelrug heeft uitgesproken.

Bijdrage fractie GroenLinks Utrechtse Heuvelrug & fractie GroenLinks Zeist

Raadsdebat (1 april 2008) over ‘Visie Stichting Urgenda en Bureau West8 op het stationsgebied’.

Opmerking vooraf:

Deze bijdrage spreek ik uit namens de fractie van GroenLinks Utrechtse Heuvelrug & fractie GroenLinks Zeist.

1. Algemeen.

Al ongeveer 10 jaar lang werken Driebergen en Zeist intensief samen aan vernieuwing van het stationsgebied. Daarbij heeft GroenLinks Heuvelrug (tot 2006 een onderdeel van Progressief Driebergen - PDR) steeds gesteld: de plannen moeten aansluiten op de uitstraling en schaal van de Utrechtse Heuvelrug. Op dit moment ligt er weliswaar nog geen uitgewerkt plan op tafel maar wel een visie. Die spreekt ons in grote lijnen aan, vooral vanwege een drietal uitgangspunten:

* Nadruk op integrale duurzaamheid en groen

* Functie van het stationsgebied als poort van de Heuvelrug (dus niet als poort van de randstad)

* Aandacht voor de zogenoemde ‘Stichtse Korrel’: kleinschalige eenheden van gebouwen en groen die bij elkaar passen. Daar willen we wel bij opmerken dat de voorliggende visie vrij eenzijdig uitgaat van landhuizen als dominant voorbeeld voor beeldvorming, terwijl eeuwenlang veel kleine huisjes eveneens een integraal en karakteristiek deel van de Stichtse Lustwarande vormden en nog steeds vormen.

Kortom, onze complimenten aan beide colleges om de geschetste visie op tafel te leggen. Dat neemt niet weg dat wij op een aantal punten commentaar hebben. Daarover wil ik het nu hebben vanuit de gezichtspunten: (i) groen en duurzaamheid, (ii) vitaal en mobiliteit, en (iii) toekomstvaste ontwikkeling.

2. Gezichtspunt: groen en duurzaamheid.

- Urgenda werkt integrale duurzaamheids strategie wel uit voor de elementen cultuurhistorisch, economie en mobiliteit (zie hun sheet, pag. 5) maar zegt weinig over de ecologische component, met als uitzondering de aandacht voor de waterhuishouding. Dat laatste is op zich prima, maar roept wel de vraag op dit alles haalbaar is. Bovendien: wij zien ook graag meer aandacht voor de ecologische waarden van het groen (planten, zoogdieren, etc.) en effecten van de verstoring van het gebied en hoe deze te minimaliseren. Dat is zeker van belang zodra de discussie gaat over een van de onderdelen van de Urgenda visie: stichten van landgoed-bedrijventerreinen. De groene verwaarlozing van het kersverse ecologisch bedrijventerrein Vossenstein te Doorn laat zien hoe groot de valkuilen zijn op dit gebied. Met andere woorden: alleen onder heldere en strikte voorwaarden (te controleren en vooraf vastgelegd) is volgens GroenLinks de aanleg van dergelijke terreinen verantwoord. Colleges, let op uw zaak.

3. Vitaal en mobiliteit.

- Gezien de toekomstige ontwikkelingen van het openbaar vervoer is een uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen voor auto’s en fietsers te verwachten. Maar niet ten koste van alles. De opvang van het autoverkeer uit het oosten van het land door middel van een transferium bij Veenendaal vindt GroenLinks een prima oplossing om de parkeerdruk op ons stationsgebied te verlichten. Hier geen transferium dus, alleen bediening van het eigen achterland. Ondergronds parkeren is prima maar of dat zal lukken gezien de kwelwaterstromen is nog wel de vraag. Colleges, let op uw zaak.

- De voorgestelde ontwikkeling naar 30% verhard, 20% bebouwd en 50% groen is prima. Hoewel wij er op willen wijzen dat onder die 50% groen ook paden voor voetgangers en fietsers gerekend worden, het is dus niet allemaal zo groen . . . Wat het bouwen betreft: blijf hier onder de boomkruinen, dat past immers bij de uitstraling en schaligheid van de Heuvelrug. In dat geval is een relatief hoog ‘landhuis’ mogelijk mits daarbij ruim groen omheen ligt, zie bijv. de inrichting van het Seminarieterrein in Driebergen.

- Het voorgestelde ‘landgoedwijkje’ is gesitueerd in een zoekgebied voor een ecologische verbinding binnen de ecologische hoofdstructuur. Bovendien valt het buiten de rode contouren! Dat laatste is strijdig met een van de 17 uitgangspunten die door de stuurgroep Herinrichting stationsgebied Driebergen-Zeist zijn geformuleerd. Uitgangspunt # 15 zegt onder meer: “de bebouwing wordt tot binnen de rode contouren beperkt”). GroenLinks wil garanties hebben dat dit uitgangspunt een doorslaggevend richtsnoer blijft bij de verder uitwerking van bebouwingsplannen. Wij vernemen graag de visie van de colleges op dit punt. Afhankelijk van hun antwoord zal GroenLinks een motie indienen.

- Behoefte aan kantoorruimte moet nog worden bepaald! Om die reden staat de hoeveelheid benodigde kantoorruimte met een verkeersaantrekkende werking voor ons nog niet vast. Overigens, het sluiten van een convenant met bedrijven in het stationsgebied om hun werknemers per OV te laten reizen blijft voor ons een interessante uitdaging.

4. Toekomstvaste ontwikkeling.

De neergelegde visie omvat veel elementen. Volgens ons is het van groot belang om een masterplan te maken dat gefaseerd wordt uitgevoerd en flexibel is en waarbij ingespeeld kan worden op toekomstige ontwikkelingen, bijvoorbeeld veranderingen in het woon-werk verkeer.

5. Tenslotte.

- Veel staat of valt met de hoeveelheid beschikbare geldmiddelen.

- Over visies praten is nodig en nuttig, maar tussen droom en daad . . .

Onno de Jong,

Namens GroenLinks fracties van Utrechtse Heuvelrug en Zeist

Naschrift:

Het bleek uiteindelijk niet nodig om de motie in te dienen nadat wethouder Berkhout de bestaande rode contour "heilig had verklaard".

De links op het plaatje aangegeven bebouwing van de renbaan zal er dus niet komen.

De stukken m.b.t. het plan zijn te vinden op de website van de gemeente Zeist onder Raadsvoorstellen 2008: 08RAAD0137

De nu aangenomen visie wordt door de beide gemeentes ingebracht in het samenwerkingsverband met Provincie, BRU en Prorail en daar verder uitgewerkt. Definitieve besluitvorming is voorzien in juli a.s.

Frank Dirkse