In de Zeister Gemeenteraad heeft de fractie van GroenLinks de wethouders Fluitman en Jansen opgeroepen zich te houden aan de afspraken over het busstation. Tijdens meerdere Ronde Tafels hielden de wethouders zich nog op de vlakte, maar tijdens het Debat op donderdag 14 januari 2016 kwam dan toch de toezegging dat bij de gemeente bij de uitvoering van het Centrumplan de oorspronkelijke volgorde zal blijven aanhouden. Dat betekent dat de openstelling van het busstation voor auto’s voorlopig nog niet daadwerkelijk wordt ingevoerd.

GroenLinks is altijd tegen openstelling van het busstation geweest, omdat dit zal leiden tot nog meer autoverkeer door de Slotlaan. Nu al rijdt er teveel doorgaand verkeer door de Slotlaan, waardoor een gezellig winkelklimaat gehinderd wordt en steeds meer winkels leeg komen te staan. Met het openstellen van het busstation wordt de route dwars door het Centrum nog aantrekkelijker voor autoverkeer, omdat er dan een nog rechtere route ontstaat. Nog meer verkeer zal het gevolg zijn. Voor een gezond winkelhart is juist minder autoverkeer nodig, niet meer. De fractie heeft dan bij de vaststelling van de Centrumvisie ook tegen dit onderdeel gestemd. Helaas zonder succes: de meerderheid van de fracties steunt het openstellen van het busstation. Wel is een duidelijke volgorde afgesproken in de verkeersmaatregelen. Dit kan gezien worden als een drieluik: eerst afsluiting van de tunnel bij de Markt, daarna verkeersremmende maatregelen op de Slotlaan, en pas als derde de openstelling van het busstation.

Bij de behandeling van het raadsvoorstel voor het bestemmingsplan van de hoek Steynlaan / Antonlaan kwam de verkeerssituatie opnieuw ter sprake. De komst van een nieuwe supermarkt zal veel extra autoverkeer naar het Centrum trekken. Het College leek te zeggen dat de afhandeling van dit extra verkeer alleen via de openstelling van het busstation geregeld kon worden. Dit gaf veel onrust in de samenleving, met name van bewoners rond het busstation. De publieke tribune stroomde vol en er werd een spandoek getoond (zie foto). GroenLinks-woordvoerder Ronald Camstra moest tijdens de tweede Ronde Tafel op 26 november 2015 maar liefst zes keer dezelfde vraag stellen voordat daar een helder antwoord op kwam: de situatie op het busstation staat geheel los van het nieuwe bestemmingsplan, en ook na de komst van een nieuwe supermarkt is een alternatieve afwikkeling van het verkeer over de huidige route mogelijk. Het busstation kan dus autovrij blijven, al heeft dat niet de voorkeur van de wethouders.

Bleef over de vraag van de volgorde. Waarom heeft het College nu al een verkeersbesluit over openstelling van het busstation in voorbereiding? We zouden dit toch in een vastgestelde volgorde doen, van zuid naar noord? Ook hiervoor was het nodig om de vraag meermalen te stellen, maar uiteindelijk kwam ook hier een duidelijk antwoord op van wethouder Fluitman: ja, het daadwerkelijk openstellen van het busstation zal pas volgen ná afsluiting van het tunneltje op de Markt, en pas ná het uitvoeren van de verkeersremmende maatregelen op de Slotlaan. Het afgesproken drieluik blijft dus intact. Openstelling van het busstation zal niet vóór 2018 plaatsvinden.

GroenLinks is blij met deze duidelijkheid. Dit neemt op korte termijn de onrust bij direct omwonenden weg, die recent (16 januari) zelfs een fietsdemonstratie organiseerden. Het uitstel geeft ook de tijd om rustig het daadwerkelijk effect van de eerder te nemen maatregelen te evalueren. Bijvoorbeeld het effect van het afsluiten van het tunneltje bij de Markt is alleen een theoretische schatting, maar misschien neemt dit nog wel veel meer verkeer weg van de Antonlaan. Dan zou openstelling van het busstation misschien helemaal niet nodig zijn, zelfs contraproductief werken omdat de route over het busstation zal leiden tot méér verkeer over de Slotlaan. Net als het andere drieluik, dat in Den Dolder, is het derde luik het minst gewenst door de inwoners en roept het meest verzet op. Van uitstel kan afstel komen. Zeker ook omdat er in maart 2018 eerst weer gemeenteraadsverkiezingen zijn. Alle partijen kunnen dan in hun verkiezingsprogramma een (mogelijk ander) standpunt over het busstation innemen. Voor GroenLinks is dat niet nodig: wij waren altijd al voor een autovrije Slotlaan en tegen openstelling van het busstation voor autoverkeer.