Het college van Zeist was voornemens om de bestuursovereenkomst Bunnik-Utrechtse Heuvelrug-Zeist over Salto A12 ( het pakket maatregelen m.b.t. de A 12) te ondertekenen. In deze overeenkomst staan afspraken voor het aanpakken van de verkeersproblemen in de Julianalaan in Bunnik op de korte termijn ( geen enkel probleem) en de lange termijn. De lange termijnoplossing waartegen Zeist zich bij ondertekening niet zou verzetten, behelst het omleggen van de Koelaan dwars door het kwetsbare Krommerijngebied. Dat is voor GroenLinks niet aanvaardbaar. Het college vroeg de raadsfracties naar hun "gevoelens" over de overeenkomst. Onderstaand de reactie van de gemeenteraadsfractie van GroenLinks Zeist.

Gevoelens GroenLinks betreffende de Bestuursovereenkomst BUHZ

Het college heeft de fracties verzocht om hun gevoelens kenbaar te maken betreffende de bestuursovereenkomst BUHZ  Salto A12.

De fractie heeft waardering voor de inzet van het college om in het kader van goed nabuurschap tot een nieuwe bestuursovereenkomst te komen. Ook vinden wij het belangrijk dat de raad in de gelegenheid gesteld wordt om vooraf haar mening kenbaar te maken.

We delen echter de mening niet dat de in de overeenkomst genoemde lange termijnoplossing, een nieuwe weg door het Krommerijngebied, de juiste oplossing is.

We vinden het principieel onjuist om een verkeersaanzuigende weg aan te leggen om een probleem van overbelasting te verhelpen: een nieuwe aansluiting vanuit Zeist op de A12 zal zorgen voor een extra belasting voor de wegen in Zeist -West.

De aanleg van een dergelijke weg is een buitenproportionele oplossing voor de problemen in de Julianalaan.Bovenal is het een voor ons onacceptabele aanslag op dit kwetsbare en ecologisch belangrijke gebied.

Ook hebben wij grote problemen met de in de overeenkomst genoemde fietsroutes door de Lage Grond en het Couwenhovenselaantje. We verzoeken het college daarom de bestuursovereenkomst NIET te tekenen.

30 november 2009, namens de fractie van GroenLinks,

Frank Dirkse,  fractievoorzitter

Op de foto het gebied waar de omgelegde Koelaan door heen zou komen te lopen.