In het kader van werkbezoeken aan Zeister organisaties ging GroenLinks Zeist op de koffie bij de Islamitische basisschool Al Amana.

GroenLinks staat bekend om haar Huis-aan-Huis acties. Zij gaat bij inwoners van Zeist langs de deuren om ideeën op te halen. De komende tijd gaan raadsleden van GroenLinks op werkbezoek bij maatschappelijke instellingen, scholen, belangenorganisaties en bedrijven. Doel is kennismaken en ophalen welke vraagstukken er leven en wat raadsleden van GroenLinks Zeist hierin kunnen betekenen.

Op maandag 27 januari hebben raadsleden Ans Pereboom, Rachida Ennahachi en Noureddine El Mansouri de Islamitische basisschool Al Amana in Zeist- West bezocht. Leuk om daar na schooltijd aan te komen en de leerlingen vol enthousiasme te zien huppelen om na een leerzame dag weer naar huis te kunnen gaan.
De schoolleider Fred Koopman en MT lid/ Docente Souad Hatrouf hebben ons hartelijk ontvangen. Voor Rachida was dit bezoek extra bijzonder, omdat dit de basisschool is waar zij sinds de kleuterschool tot aan groep 8 met plezier op heeft gezeten. Tot aan juli 2019 was het een openbare school, genaamd de Koppel. Door het teruglopend aantal leerlingen heeft het bestuur van de Koppel besloten de school op te heffen. Hiervoor in de plaats is Al Amana gekomen.

Souad vertelde hoe de school tot stand is gekomen. Er werd een mooi filmpje getoond van de opening van de basisschool. Er werden mooie voorbeelden getoond van kinderen en over hoe ze met elkaar dienen om te gaan.
In het filmpje zagen we ook een inspirerend fragmentje van de kinderen van groep 8. Zij waren uitgenodigd om naar de Tweede Kamer te gaan voor het Kindervragenuur.
De kinderen van de school Al Amana stellen vragen aan de kabinetsleden: “waarom zitten er zoveel plastic verpakkingen om de producten heen die wij kopen?” en dat de Kamerleden het goede voorbeeld horen te geven.

Fred, geeft aan dat de kinderen zich in de identiteit van de school herkennen mede, omdat er op andere scholen weinig tot helemaal geen kennis meegegeven wordt als het gaat om Islamitische achtergrond en levensovertuiging. Fred, vertelt dat de kinderen zelfbewuster worden en zelfvertrouwen krijgen op de school en dat in een positieve atmosfeer alle talent naar boven kan komen. De school heeft hoge verwachtingen van de kinderen en zij krijgen goed onderwijs en alle aandacht.
Het is een gemeenschapsschool en ze doen het samen met de ouders.
Iedereen is welkom op de Al Amana School ongeacht levensovertuiging. En niemand is verplicht om aan de godsdienstlessen mee te doen.
Tijdens de maand Ramadan wil de school een Iftar organiseren waar iedereen welkom is.
Al Amana zoekt ook nadrukkelijk de aansluiting bij netwerken in Zeist. Zo waren Fred en Souad aanwezig bij de Moedige dialoog door stichting Samen voor Zeist. De Moedige dialoog brengt organisaties bij elkaar die zich inzetten voor mensen in schulden en armoede.
Souad vraagt of de gemeenteraad een rol kan spelen bij de les burgerschap vorming. We vertellen over het jaarlijkse jongerendebat. We spreken af contact te houden over het idee voor een debat met de leerlingen van groep 7.

Na een mooie inleiding en een inspirerend filmpje, kregen we een rondleiding door de school.
Je ziet wel heel duidelijk dat de school toe is aan renovatie. Al met al hebben ze er wel iets moois en gezelligs van weten te maken. Gedurende de rondleiding kwamen veel herinneringen bij Rachida naar boven.

Het was een mooie ontmoeting met de school en wij zullen zeker nog een keer langsgaan.
Onze dank aan Fred Koopman en Souad Hatrouf voor de rondleiding.