Op dinsdag 8 oktober vonden de algemene beschouwingen plaats over de begroting 2014 en de bestuursrapportage 2013. Voor GroenLinks een goed moment om de balans op te maken over de afgelopen 8 jaar, waarin GroenLinks in Zeist deelnam aan het college van Zeist. En die balans valt zeer positief uit. Zeist is in die tijd een stuk duurzamer en socialer geworden en werd ondanks de crisis de solide financiële positie van Zeist gecontinueerd. Dat neemt overigens niet weg dat er financiële zorgen zijn voor de toekomst. O.a. door dalende inkomsten vanuit het rijk zullen we alle zeilen bij moeten zetten om de begroting in de toekomst sluitend te houden. Daartoe heeft GroenLinks het college opgeroepen om met spoed scenario's uit te werken om de begroting in de komende jaren sluitend te maken, zodat de nieuwe raad hierover straks onderbouwd de verschillende mogelijkheden kan afwegen en zorgvuldige besluiten kan nemen.
Onderstaand de volledige bijdrage van GroenLinks aan het debat, zoals uitgesproken door fractievoorzitter Frank Dirkse. Op de website van de gemeente staat binnenkort een audioverslag van de debatten, inclusief de af en toe stevige interruptiedebatten die plaatsvonden. Een link naar dit verslag vindt u helemaal onderaan deze pagina.

Algemene beschouwing GroenLinks bij begroting 2014

Dit zijn de laatste algemene beschouwingen vóór de gemeenteraadsverkiezingen van maart aanstaande. Voor GroenLinks een goed moment om de balans op te maken van een kleine acht jaar collegedeelname. Alles overziend komen wij tot de conclusie dat er in die periode veel bereikt is.

Als we de stand van zaken langs onze meetlat van groen, duurzaam en sociaal leggen, dan is er veel verbeterd in Zeist. Dit ondanks de crisis die vijf jaar geleden haar intrede deed. Financieel gezien is Zeist nog steeds de sterkste gemeente van Utrecht, is het weerstandsvermogen toegenomen, zijn onze risico’s goed in beeld en zijn we voorbereid op alles wat in de komende jaren op ons af gaat komen, waaronder de drie grote decentralisaties.

De meerjarenbegroting laat over een aantal jaren echter een fors tekort zien. Wij begrijpen de stellingname van het college om nu nog geen dekkingsvoorstel voor 2017 te doen. Wél verwachten wij van het college, dat er in de komende maanden  meerdere scenario's worden uitgewerkt om zodoende de raad tijdig de benodigde informatie te kunnen overleggen om bij de voorjaarsnota goede afwegingen te kunnen maken om de begroting ook op langere termijn sluitend te kunnen maken. Want GroenLinks wil het zorgvuldige financiële beleid graag voorzetten, om ook in de toekomst een goed sociaal en groen beleid te kunnen voeren. De begroting voor 2014 kunnen wij steunen en er is voor ons geen aanleiding om wijzigingsvoorstellen in te dienen.

In de Bestuursrapportage zien we dat er een structureel verschil lijkt te zitten tussen de begrote kosten voor het parkeren en de opbrengsten daarvan. We lijken ons structureel te rijk te rekenen. GroenLinks wil graag dat alles zo realistisch mogelijk begroot wordt. De tijd om een te hoog begrote inkomstenpost te dekken vanuit overschotten, lijkt ons wel voorbij en vinden wij ook principieel niet juist en niet passen in het degelijk financieel beheer van de gemeente Zeist.

De Bestuursrapportage is terughoudend in het ramen van opbrengsten vanuit de bouwleges in het laatste deel van 2013. Dat verbaast ons; er is toch zicht op de stand van zaken van de diverse bouwplannen? Er is geen dekkingsvoorstel bij de Bestuursrapportage, we hopen met het college, dat de uitkomst van de jaarrekening het mogelijk zal maken om het tekort op de Bestuursrapportage te dekken.

Ondertussen gebeurt er veel in Zeist: zo wordt er in Zeist, in tegenstelling tot veel andere gemeenten, nog gebouwd en werken we aan het verkorten van wachtlijsten voor woningzoekenden. Plannen zijn weliswaar bijgesteld, maar de schop gaat nog steeds op verschillende plaatsen in de grond. Door het veranderde overheidsbeleid is er nog een opdracht bij gekomen op volkshuisvestelijk gebied,  namelijk het zorgen voor woningen voor mensen die niet meer in aanmerking komen voor een sociale huurwoning. Voor de komende jaren wordt dat nog een flinke uitdaging, waar wij als GroenLinks graag de schouders onder willen zetten.

In de afgelopen jaren is het minimabeleid in Zeist op een fatsoenlijk en ruimhartig niveau gebracht, zodat mensen die daar onverhoopt een beroep op moeten doen kunnen terugvallen op een aanvaardbaar vangnet. Aan de terugdringing van de jeugdwerkeloosheid wordt hard gewerkt.

Alles in Zeist is er op gericht dat mensen mee kunnen doen aan de samenleving, in werk, vrije tijd, individuele ontplooiing  en het culturele en sportieve leven.

De samenleving is ook aan het veranderen.  Eén van de bewegingen die je ziet is het steeds meer ontwikkelen van burgerkracht. Bijvoorbeeld bij de zorgcoöperatie in Austerlitz, het ontstaan van stadstuinieren en  de energie-initiatieven  in diverse wijken. Niet alleen weten burgers steeds meer elkaar te vinden, ook het betrekken van de burger bij het lokale bestuur is enorm gegroeid. Wát sommige cynici ook zeggen,  Zeist neemt op dat vlak een voorloperspositie in binnen gemeenteland.

Ook op het gebied van groen en duurzaamheid worden forse slagen gemaakt. In twee raadsperioden tijd is duurzaamheid van een sluitpost tot een uitgangspunt geworden. Van heinde en verre komen mensen naar Zeist om het door GroenLinks geïnitieerde  duurzaamste zwembad van Nederland  te bekijken. Over drie maanden wordt hier aan het Rond één van de duurzaamste gemeentehuizen van Nederland geopend en ook op andere terreinen van duurzaamheid gaan de ontwikkelingen hard de goede kant op. Daarbij ontstaan allerhande nieuwe kansen  en kunnen er, als het aan GroenLinks ligt, mooie dwarsverbanden gelegd worden tussen duurzaamheid, werk en economische ontwikkeling.

Wat betreft verkeer is met de aanleg van de Krakelingweg  en het aanpakken van een paar van de hoofdwegen van Zeist de infrastructuur voor het autoverkeer vrijwel voltooid. Het wachten is nu nog op het opheffen van het knelpunt bij station Driebergen-Zeist, maar dat staat vol in de steigers. Wat nadrukkelijk overblijft is het verbeteren van de infrastructuur voor de fietser en het OV. Aanzetten daartoe zijn al gedaan door de stallingsvoorzieningen bij de bushaltes te gaan verbeteren, maar er ligt nog een flinke opgave, want we staan nog lang niet in de door GroenLinks gewenste fiets- top-10 van Nederland, een ambitie die overigens in 2002 al door toenmalig PvdA-verkeerswethouder van Kuijk is  uitgesproken.

Later vandaag voeren we ook het debat over het raadsvoorstel over het bomenbeheer . GroenLinks beschouwt dit voorstel als een mijlpaal. Eindelijk wordt de waarde van het groen erkend in Zeist en worden er gelden vrij gemaakt om het groen structureel op peil te houden. Er wordt daarbij gekozen voor het meest verregaande scenario.  Een unicum is, dat het voorstel door alle groene groepen toegejuicht wordt. We doen het dus helemaal niet zo slecht in Zeist. Dat zijn ook geluiden die wij horen vanuit de samenleving.

GroenLinks is wars van het eerdergenoemd cynisme en is een optimistische partij. Het glas in Zeist is vaak zelfs méér dan halfvol. Tegen de stroom in lukt het, om op essentiële vlakken binnen de samenleving belangrijke slagen te maken. Ten gunste van de huidige inwoners en toekomstige generaties. Op sociaal gebied, op het gebied van groen en duurzaamheid en op het gebied van nieuwe verhoudingen tussen overheid en samenleving. En dat alles in economisch moeilijke tijden en terwijl we onze financiën, binnen de context daarvan, goed op orde hebben.

En natuurlijk kan het altijd beter. GroenLinks heeft daarvoor ook voldoende ideeën, die u straks in ons verkiezingsprogramma zult aantreffen. Ideeën om de Zeister samenleving nog meer bij elkaar te brengen, mensen kansen en mogelijkheden te geven, waarbij er geen mensen buiten de boot vallen; om Zeist groener, socialer  en prettiger te maken:  Groen moet je doen en sociaal is normaal !

In de afgelopen twee raadsperiodes heeft GroenLinks in de raad en in het college haar steentje meer dan bijgedragen aan het realiseren van ontwikkelingen die goed zijn voor Zeist, op korte en op lange termijn, en zal dit in de toekomst blijven doen. Waarbij wij de hoop uitspreken dat de kiezer GroenLinks  in maart in de gelegenheid zal stellen om dit met zoveel mogelijk vertegenwoordigers verder gestalte te gaan geven.

Fractie GroenLinks,  8 oktober 2013

Voor audioverslag van het gehele debat klik hier