Bijdrage GroenLinks debat motie fietspad Laan van Beek en Royen
GroenLinks zal de voorliggende motie niet steunen.
Het is namelijk geen goede motie; ik zal u uiteggen waarom:
De motie gaat over drie dingen:
1 de oversteek vanuit het Laantje Zonder End over de laan van Beek en Royen
2 het linksom rijden op de rotonde Laan van Beek en Royen – Arnhemse Bovenweg.
3 een inventarisatie
Ik zal daar zo apart op ingaan. Eerst wat meer algemene opmerkingen:
Is het wel zo’n nijpend probleem ?
De oversteek en het linksom rijden komt “opeens” als probleem naar voren. Navraag bij de afdeling verkeer leerde, dat deze punten geen afwijkende of hogere ongevallencijfers laten zien. In 2014 is een groslijst gemaakt – op basis van meldingen, de fietsbalans etc. – en daar komen beide punten niet op voor.
Zijn er geen knelpunten die urgenter zijn ? Waarvoor we het geld hard nodig hebben: het budget voor fietsmaatregelen is beperkt. Of moet het geld uit de algemene middelen komen ? Dan zijn er wellicht ook nog wel zwaarwegender zaken die om financiering vragen ! Er wordt een financiële carte blanche gegeven met het aannemen van deze motie. Zo werken we niet in Zeist ? ( en ik dacht dat Sinterklaas al weer terug naar Spanje was ) GroenLinks houdt niet van hap-snap-beleid en ziet graag voor dit soort zaken een goede en integrale afweging.
De motie schiet meteen in de oplossingenmodus. Waarom niet een vraag naar alleen een onderzoek? Is de geschetste oplossing wel de beste en meest wenselijke ?
Het gevraagde fietspad is technisch niet of nauwelijks uitvoerbaar. De beschikbare breedte is beperkt en kan niet zonder aantasting of verwijdering van de bomen. De motie conflicteert naar onze mening sterk met zowel de Structuurvise als het Groenstructuurplan.
Wat betreft de oversteek:
Ik ben het met de indieners eens dat deze oversteek onveilig is. Hij is onbeveiligd, er staan geen waarschuwingsborden voor het autoverkeer en de oversteek is niet gemarkeerd op de weg. Maar om dan maar meteen een fietspad aan te gaan leggen: Je kan ook een oversteekplateau aanbrengen met middengeleiders ( dat een oversteek in twee fasen mogelijk maakt ) en duidelijke bebording aanbrengen. Of je kan de oversteek fysiek onmogelijk maken: de rotonde Prins Bernhardlaan is een prima alternatief.
Wat betreft het linksom rijden :
De situatie beschrijft dit als onwenselijk. Dit niet de enige rotonde waar dit gebeurt: op de helft van de rotondes in Zeist is dit het geval ( o.a. de twee Dreef-rotondes, de twee Krakelingeweg Rotondes, De rotonde in de Nieuwe Dolderseweg en de rotonde Koelaan). Bij al deze rotondes ligt een goede verkeerskundige afweging ten grondslag. Zo ook bij deze rotonde.
Ook met de aanleg van het fietspad zullen fietsers vanuit de richting Woudenberg de snelste route blijven volgen. Dat kan je dan beter goed reguleren en aangeven.
De gevraagde inventarisatie
Zoals gezegd is er een gemeentelijke groslijst van knel- en verbeterpunten wat betreft het fietsverkeer. Daarop staan ongeveer 140 situaties. Deze komen voort uit meldingen uit de samenleving, van bewoners, de afdeling verkeer en de recente Fietsbalans. Daarnaast is er een directie link tussen het Meldpunt van de Fietsersbond en de gemeente Zeist. Wat gevraagd wordt, bestaat dus al. Het vraagt alleen nog om een prioritering.
Wat dan wel ?
- Maak een uitvoeringsprogramma - ook financieel ! - voor de fiets, mede op basis van de groslijst die er al is, op basis van urgentie en een goede verkeerskundige afweging.
- Plaats bij alle rotondes waar tegendraads gefietst wordt consequent en eenduidige borden.
- Maak het oversteken vanuit het Laantje Zonder End onmogelijk voor fietsers, of maak er een veilige en goedgemarkeerde oversteek, eventueel met een plateau, zodat auto’s langzamer gaan rijden. Dit maakt overigens ook de beide rotondes veiliger.
Ik wil de indienende fracties graag uitnodigen hun motie in deze zin om te buigen.
Vervolgens hebben de indieners de motie aangepast en kon GroenLinks de - gewijzigde - motie van harte steunen, en werd de motie unaniem aangenomen.
In de bijlage de gewijzigde aangenomen motie.