Op woensdagavond 14 oktober werd er door de gemeenten Soest en Zeist samen met het COA een informatiebijeenkomst belegd over de komst van een noodopvang voor asielzoekers op het terrein van het voormalige Militaire Luchtvaartmuseum in Soesterberg. De bijeenkomst was goed bezocht. Na een korte inleiding door een vertegenwoordigster van het COA en de beide betrokken burgemeesters konden inwoners en andere belangstellenden in gesprek met de beide burgemeesters, het COA en met diverse anderen, die betrokken zijn bij het asielvraagstuk , zoals ambtenaren, Vluchtelingenwerk Nederland e.d. Opzet van de avond was om met elkaar het gesprek aan te gaan, vragen te stellen en zorgen en meningen te uiten. Bijna alle aanwezigen maakten gebruik van deze gelegenheid. Vooral de beide burgemeesters hadden veel en indringende gesprekken.

Door de inrichting van de avond kwam het onderlinge gesprek goed op gang. Bij de diverse stands en rond de staan tafels werd druk gesproken, geïnformeerd en het hart gelucht. In tegenstelling tot de beelden die de laatste week te zien waren van een aantal andere plaatsen ( denk aan Purmerend en Oranje ) werd er in Soesterberg vooral gepraat met elkaar. Met burgemeesters die niet tegenover de inwoners stonden, maar er tussen.

De inleidingen werden twee keer gehouden. Eén keer om 17.00 en een keer om 18.45. Alle aanwezigen hielden zich goed aan de "spelregels": laat elkaar uitpraten, luister naar elkaar en heb respect voor de mening van een ander, hoe anders die ook kan zijn. Hoewel er bij de tweede ronde een paar pittige interrupties waren, konden de vertegenwoordigers van gemeenten en COA hun woord goed doen. Waarna de onderlinge gesprekken en de informatiemarkt begonnen.

Ondanks de onvrede bij een deel van de mensen bleef de sfeer goed en werd er goed naar elkaar geluisterd. Ook waren er een flink aantal mensen die hun bereidheid tot vrijwilligerswerk aangaven. De onvrede en angst bevinden zich vooral op het vlak van zich overvallen voelen en de angst voor de veiligheid. Een veel gehoorde vraag was die naar een - tijdelijke - politiepost in Soesterberg. Een ook veel gehoorde opmerking was ook, dat men in Soesterberg eigenlijk helemaal geen last heeft van de huidige asielzoekers.

Bij één van de gesprekken waar het onderwerp angst voor onveiligheid betrof, bood burgemeester Koos Janssen van Zeist aan om met twee politiechefs op huisbezoek te komen en daarbij kon de persoon waar het plaats zou vinden 10 mensen uitnodigen voor dat gesprek. Terplekke nog werden gegevens uitgewisseld voor de afspraak. Uit de gesprekken bleek ook duidelijk dat de meeste mensen heel goed de ernst van de vraag naar noodopvang voor vluchtelingen onderkennen.

Maar er zijn nog veel vragen. Die konden, voor zover deze niet ter plekke beantwoord konden worden, net als tips, meningen en aanmelding voor vrijwilligerswerk genoteerd worden op formulieren. De oogst van deze formulieren worden vanaf 15 oktober op een speciaal weblog gepubliceerd op de sites van de gemeenten. Daar worden ook de antwoorden op de diverse vragen gepubliceerd en wat er gebeurt met de tips e.d. die mensen gegeven hebben.

Vertegenwoordigers van beide gemeenteraden waren in grote getalen aanwezig -waaronder de bijna volledige GroenLinksfractie - om met eigen ogen en oren waar te nemen wat er leeft in Soesterberg en zij zijn ook zelf deelnemer aan verschillende gesprekken geweest. Na het zien van de beelden in een aantal andere gemeenten was deze bijeenkomst een verademing. Goed, er was óók kritiek en er waren gevoelens van angst en onvrede. Maar er werd hier in ieder geval; met elkaar gepraat en - nog veel belangrijker - naar elkaar geluisterd. Dat is bemoedigend voor de toekomst. In Soesterberg, maar wellicht ook daarbuiten.