Bij de afgelopen raadsvergadering heeft GroenLinks, ondersteund door een aantal andere partijen, een motie ingediend om te onderzoeken of de groep mensen die een inkomen hebben tussen 110 en 130 procent van het minimuminkomen kunnen profiteren van de bestaande gemeentelijke kortingsregeling voor de aanvullende ziektekostenverzekering. Op dit moment kan dat alleen voor mensen met een inkomen tot 110 % van het minimuminkomen. Verschillende andere gemeenten in onze regio - die ook deelnemer zijn aan de Regionale Dienst voor Werk en Inkomen - hanteren een hogere grens. Daarbinnen wordt dan ook nog eens door gemeenten een afbouwregeling toegepast als het inkomen hoger wordt. Dit om de zogenaamde armoedeval tegen te gaan.

Mensen met een chronische ziekte of een (zware) handicap hebben vaak geen zicht op betaald werk. Voor hen is de mogelijke armoedeval niet aan de orde. Juist voor deze groep wil GroenLinks de middelen die wél gereserveerd zijn, maar momenteel onbenut blijven, inzetten.

Tijdens het debat over de motie werd aangegeven door het college dat de motie voor 2016 niet uitvoerbaar is. Maar de wethouder toonde zijn bereidwilligheid om de motie uit te voeren al deze qua ingangsdatum veranderd werd in 1 januari 2017. Nadat deze verandering was doorgevoerd in de tekst van de  motie, werd deze met algemene stemmen aangenomen.

Motie Ziektekostenverzekering

De voorliggende motie beoogt te onderzoeken wat de effecten zijn van het veranderen van het verhogen van 110 % naar 130 % van het minimumloon. Daarbij wordt er binnen het onderzoek een onderscheid gemaakt tussen een onderzoek voor de gehele groep en de groep die niet meer geactiveerd zal kunnen worden ( de chronisch zieken en gehandicapten die geen toegang meer zullen vinden tot de arbeidsmarkt). Voor deze laatste groep is de zogenaamde armoedeval namelijk niet van toepassing. Zij zullen dus veel baat kunnen hebben bij een verhoging van 110 naar 130 %.
Verschillende andere gemeentes binnen het RDWI-gebied kennen al dit hogere percentage, of hanteren  tussen de 110 en 130 % een aflopend tarief ( het zogenaamde staffelen )
De begrote gelden voor de regeling worden flink onderbenut in Zeist. De indieners zouden graag zien, dat dit - voor de zwaksten in de samenleving gereserveerde - geld wél wordt uitgegeven.

De indieners beseffen dat het kort dag is wat betreft mogelijke invoering in 2016, omdat veranderen  van verzekering voor 1 januari a.s. dient plaats te vinden. Het verzekerd zijn bij verschillende maatschappijen voor de basis- en aanvullende verzekering is lastig, financieel niet aantrekkelijk en kan tot uitvoeringsproblemen bij de vergoedingen leiden.
Maar voor mensen die per 1 januari 2016 verzekerd zijn bij Menzis of het Zilveren Kruis zou het een welkome lastenverlichting kunnen betekenen.

Tot zover de introductietest bij de motie

Nadat het college had aangegeven dat uitvoering van de motie in 2016 onuitvoerbaar was, heeft GroenLinks - in samenspraak met de overige indieners - de motie aangepast, waarna deze unaniem werd aangenomen.

In de bijlage de tekst van de - gewijzigde - aangenomen motie