Op donderdag 11 maart werden tijdens de eerste raadsvergadering van de nieuw gekozen raad Joke Leenders, Frank Dirkse, Ronald Camstra en Peter Spoelstra geïnstalleerd als raadslid voor GroenLinks. Tijdens dezelfde vergadering werd Peter Akerboom benoemd tot fractieassistent. Joke zal de komende weken in een speciale positie zitten: enerzijds als raadslid, anderzijds als demissionair lid van het "oude" college.

Na de raadsverkiezingen van 3 maart j.l. telt de GroenLinksfractie in Zeist vier zetels. Dat is de grootste omvang ooit van onze partij in Zeist. We zijn trots op dit resultaat. GroenLinks droeg de afgelopen vier jaar voor het eerst collegeverantwoordelijkheid in Zeist en dan is het spannend hoe dat door de kiezer gewaardeerd wordt. Gezien de gegroeide steun van de kiezer voor GroenLinks is deze waardering er, onder meer zichtbaar in het recordaantal voorkeursstemmen (1246) dat onze wethouder Joke Leenders kreeg. Inmiddels zijn er afspraken gemaakt m.b.t. de informatieronde waartoe maandag j.l. besloten is door de raad. Vrijdagochtend beet GroenLinks het spits af bij Annelies Verstand die op voorspraak van  de grootste partij in de raad, D66, de rol van informateur op zich heeft genomen.