Op de raadsbijeenkomst op 25 maart werd afscheid genomen van de scheidende raadsleden. Onder hen was Peter Spoelstra, die 8 jaar lang GroenLinks vertegenwoordigde in de Zeister raad. In een eerdere fase van zijn politieke leven had Peter al anderhalve periode zitting gehad in de gemeenteraad van Culemborg namens de PPR. Daarmee kwam hij ruim aan de benodigde 12 jaar voor het verkrijgen van een koninklijke onderscheiding. En inderdaad had het zijne majesteit behaagd... Peter heeft de kleuren van GroenLinks in de afgelopen jaren met verve verdedigd en was een van de actiefste raadsleden van Zeist. Maar nu is er dus een eind gekomen aan zijn actieve raadsleven. GroenLinks bedankt Peter voor zijn tomeloze inzet in de afgelopen jaren. Onderstaand de tekst die scheidend fractievoorzitter Frank Dirkse bij deze gelegenheid heeft uitgesproken.

Beste Peter,

Na 8 jaar neemt de raad van Zeist afscheid van jou:  een gedenkwaardig raadslid. Ik wil dan ook even goed de tijd nemen om je in het zonnetje te zetten. Want in de jaren dat ik zelf nu meeloop in dit huis heb ik weinig raadsleden meegemaakt met een zo brede interesse en een zo grote drive; zowel binnen als buiten het gemeentehuis.

Met een groot kritisch vermogen, maar altijd in het redelijke en nooit beschadigend en behept met een groot idealisme, maar wel met twee benen op de grond. Of juist met de benen op  tafel, zoals bij ons gesprek jou thuis met een corporatiedirecteur, een groenactivist en een lid van Zeist voor Zeist ( nu Beter Zeist), om zo bruggen te slaan en tot beter wederzijds begrip te komen.Je hebt aardig wat op je politieke kerfstok gezet in de achterliggende jaren:

8 jaar raadslid in Zeist, 1 ½ raadsperiode periode in Culemborg

Plaatsvervangend voorzitter Commissie Bestuur en derhalve lid van het Presidium

Wisselspeler Rekenkameronderzoek naar de kwaliteit van de bestuurlijke informatievoorziening

Lid algemeen bestuur Woonwagenschap

Succesvol aanjager van zowel Fairtrade-gemeente als Millennium-gemeente Zeist

Inrichtingscommissie nieuwe raadszaal;  mét balkon! ( laten we het balkon, in navolging van bijvoorbeeld de Mansveld- en de Koemantribune, maar de Spoelstra-tribune noemen).

Maar bovenal kennen we je als een warm en betrokken collega, bij wie begrippen als solidariteit en loyaliteit zeer hoog in het vaandel staan. Ik heb dat in de achterliggende jaren persoonlijk als een groot geschenk ervaren.

Je solidariteit en betrokkenheid manifesteerde zich ook buiten het gemeentehuis, bijvoorbeeld in het inloophuis in Kerckebosch, waar je elke week te vinden was om o.a. computerlessen te geven, maar ook gewoon om de mensen een hart onder de riem te steken.

Ik vroeg me wel eens af wat nu je wérkelijke 2e huis was: het gemeentehuis, het inloophuis, of toch je datsja in Hongarije…  Als ik het Herma gevraagd zou hebben,  zou ze vermoedelijk geantwoord hebben dat Brugakker jarenlang je tweede huis was…  Herma, bedankt dat we hem zo vaak van je mochten lenen. Maar Brugakker zal ook niet al te lang meer de kans krijgen om je eerste huis te worden, want  het Hoge Noorden heeft jullie weer tot zich geroepen en een verhuizing ligt in het verschiet.

Maar ook daar zal je ongetwijfeld weer iets oppakken om je tegenaan te bemoeien. En ongetwijfeld zal dat iets met mensen zijn, want daar draait het bij jou allemaal om: mensen. Op ons verkiezingsaffiche stond: Het gaat om mensen. Dat moet jou uit het hart gegrepen zijn,  want als iemand een mensen-mens is, dan bij jij dat wel. Dat was in de raad te merken, maar vooral ook daarná als vaste meespreker in “de uitloop” zoals je de nazit in Victoria, later in het Weeshuis,  zelf betitelde.

Over meesprekers gesproken, daar heb je er vele van voorbij zien komen bij de ronde tafel. Op een gegeven moment viel het je op dat er bij een bepaalde gelegenheid wel erg veel verkeerd uitgelegd werd en dat er toen óók opvallend veel mensen zaten, die naar de naam “Hans”luisterden. Daarmee was de “wet van Hans” geboren, en deze luidt: “Dat wat verkeerd kán worden uitgelegd,  zál verkeerd worden uitgelegd”. Inmiddels is de wet van Hans onder velen van ons een niet meer weg te denken begrip. Dit terwijl je aan het  begrip “korte stemverklaring” een geheel eigen en welhaast onnavolgbare invulling hebt gegeven…

Peter, na 8 jaar is het moment om afscheid te nemen, en dit is wat je achterlaat: een prachtig gemeenthuis met een prachtige raad. Een GroenLinks dat nog nooit zo’n groot mandaat van de kiezer heeft gehad (maar wat wil je ook met zo’n lijstduwer…) en een afdeling die bloeit als nooit tevoren. En een Zeist dat er mede door jouw inzet een stuk duurzamer en socialer op is geworden.

Peter, je mag er trots op zijn. Wij zijn het in ieder geval op jou.

En… we laten je niet met lege handen gaan, want als mensen van het glas dat altijd halfvol is, kunnen we je natuurlijk niet met alleen lege glazen laten vertrekken.

Peter bedankt voor alles, je inzet, je betrokkenheid, je feedback, je stoom uit de oren en bovenal:  je humor en relativeringsvermogen.

Namens GroenLinks  - en ik denk wel namens de gehele raad - , wens ik jou en je dierbaren alle goeds en we wensen jullie nog een lange en gezonde toekomst.

Het ga je goed !