Ook de gemeenteraad blijft in deze bijzondere periode graag in verbinding met de inwoners en ondernemers van Zeist. Zij komen, zij het digitaal, bij elkaar om actualiteiten en regulier werk te bespreken.

Gerard van Vliet (GroenLinks): "Het dagelijks leven in Zeist is met deze coronacrisis sterk veranderd. Veel van de dagelijkse bedrijvigheid is er nu niet en het leven op straat is veel stiller. De horeca is behalve voor afhaal van maaltijden gesloten. Er zijn nog wel veel kinderen die op straat en in de grasperken spelen en van de zon genieten." Bram Bouwman (Nieuw Democratisch Zeist) ziet dat de crisis iets met de mensen doet: "Wildvreemden lijken naar elkaar om te kijken en de mentaliteit verandert. 'Hoe voelt u zich vandaag?'. Zelf mis ik mijn wandeling door het centrum. Een kopje koffie met een krantje, de praatjes met dorpsgenoten en vooral het geklaag over de gemeente. Daar kunnen wij raadsleden niet genoeg van krijgen."

Dat Dodenherdenking en Bevrijdingsdag er dit jaar anders uitzien, is jammer. Gerard: "Het is dit jaar nu juist 75 jaar geleden dat Zeist is bevrijd. Dit had een hoogtepunt moeten worden, maar in de huidige situatie is er geen ruimte voor uitbundige festiviteiten. Toch zal voor het gemeentehuis het bevrijdingsvuur branden en zullen de vlaggen wapperen van de geallieerde naties Noorwegen, Denemarken, België, Groot-Brittannië, Canada, Nederland, USA, Frankrijk, Polen, Rusland en Tsjechië."

Bram en Gerard zien ook mooie dingen ontstaan. Bram: "Hoewel alles stil ligt, dringt het besef door dat soberheid goede kanten heeft. Mooie dingen in het leven zijn gratis (volgens mijn vrouw) en het is prachtig dat zo veel mensen in hun tuin bezig zijn. Verveling leidt vaak tot creativiteit. Een introverte muzikant/schrijver als ik kan het weten." Gerard vult aan: "De culturele sector in Zeist zit niet stil en organiseert veel online activiteiten. Zo is het Beauforthuis gestart met een wekelijkse livestream op zondag, het Kunstenhuis geeft cursussen en muzieklessen via digitale kanalen en artiesten zoals Marike Jager geven optredens via Instagram."

Gerard: "In de natuur is het nu volop lente. We moeten met elkaar nog even volhouden, maar die lente zal ook voor de Zeister inwoners, bedrijven, sportverenigingen en culturele instellingen weer gaan bloeien!" Bram voegt daar aan toe: "Blijf bewegen en gebruik uw vindingrijkheid. Wandel voor inspiratie, zuig de schone lucht op en begin aan iets nieuws. Maak naast de feestdagen elke dag bijzonder."