De Ronde Tafel van de gemeente stond de afgelopen weken twee maal in Den Dolder. De eerste keer op 7 februari en als vervolg daarop een informele bijeenkomst van de raad met de mensen uit Den Dolder op 27 februari. Het onderwerp dat op tafel lag was het raadsvoorstel om de gevaarlijke spoorwegovergang bij station Den Dolder te vervangen door een fiets-voetgangerstunnel ( of beter gezegd een verlaagde fietsers en voetgangerstraverse)en het autoverkeer via de Andreas Foxlaan over de Nieuwe Dolderseweg af te wikkelen.

De spoorwegovergang in Den Dolder is een van de gevaarlijkste van Nederland. Hoog tijd dus om daar wat aan te doen. In de afgelopen jaren is er al veel over gesproken en zijn er veel oplossingsvarianten gepasseerd. De meest ideale oplossing zou een geboorde tunnel zijn voor het Intercity / Internationale verkeer. Met daarboven op het bestaande tracé de sporen van Randstadspoor. Deze zogenaamde dubbeldekker variant is indertijd door GroenLinks ingebracht toen de geboorde tunnelvariant op tafel kwam.

Een dergelijke oplossing laat helaas op zijn minst nog 20 tot 25 jaar op zich wachten en kost ongeveer € 500.000.000 ( inderdaad: een half miljard). Een te lange periode om de boel op zijn beloop te laten. Veel mensen in het dorp Den Dolder pleiten voor dubbele spoorbomen, de zgn. ADOB ( Automatische Dubbele Overweg Bomen). Maar veiligheidsspecialisten van ProRail vinden dat deze oplossingsmogelijkheid de veiligheid niet of nauwelijks verbetert. Daarom werkt ProRail niet mee aan een ADOB en stelt de minister van Verkeer en Waterstaat er ook geen geld voor beschikbaar.

Op de bijeenkomst met de bewoners in den Dolder op 27 februari meldde ProRail men daar niet alle mogelijke combinaties van veiligheid-verbeterende maatregelen heeft doorgerekend. Mede hierom heeft de gemeente de verdere besluitvorming voorlopig opgeschort, zodat er zorgvuldig kan worden gekeken naar wat er nu wel en niet mogelijk is.

In Den Dolder vindt men de aanleg van een andere fiets-en voetgangerstunnel eigenlijk nog veel belangrijker: die bij de Tolhuislaan, zodat de nieuwe Brede School en de nieuwe sportvelden van DOSC optimaal en veilig bereikbaar worden. Dit tunneltje was ook toegezegd, maar tot op heden is daar nog onvoldoende geld voor gevonden.

De aanleg deze fiets-voetgangerstunnel lijkt een voorwaarde om een oplossing voor de hele spoorwegproblematiek in Den Dolder te vinden. Tenminste, wil er draagvlak onder de bevolking voor zijn.

GroenLinks zal zich er sterk voor maken dat dit tunneltje er komt.

Wat betreft de "grote" overgang hopen we dat er een oplossing gevonden wordt die én voldoende veiligheid biedt én die op draagvlak bij de Doldenaren kan rekenen. Als het er op aan komt zal GroenLinks de veiligheid de doorslag laten geven, zodat Den Dolder weer een dorp kan worden waar je een kind op de fiets of lopend om een boodschap kunt sturen, zonder bang te hoeven zijn voor de overweg.