Op de raadsvergadering van 28 januari moest er een knoop doorgehakt worden over het parkeerregime in het centrum op de zondagen, nu op zondag de winkels open kunnen. Het raadsvoorstel gaf een keuzemogelijkheid: alles betaald, of alles gratis op zondag. Tijdens het debat, twee weken geleden werd duidelijk dat veel fracties met deze keuze worstelden. Zo ook GroenLinks. Reden voor de fractie om met een tussenvoorstel te komen, dat er op neer komt dat op zondag het parkeren gratis is, behalve in voorzieningen met een slagboom. Dit voorstel is mee-ondertekend door CU/SGP, D66 en Seijst.nu en kreeg uiteindelijk bijna raadsbrede steun.

Sinds december vorig jaar staat het winkeliers in Zeist vrij om op zondag tussen 12:00 en 18:00 open te zijn. In de oude situatie was het zo dat op het beperkte aantal koopzondagen het parkeren betaald moest worden in het centrum. Dus ook voor bezoekers van bewoners van het centrum en mensen die er naar de kerk gaan. Voor een paar zondagen per jaar was dat niet onoverkomelijk, maar nu alle zondagen vrij gegeven zijn om open te gaan, wordt de situatie anders.

Als er op alle zondagen betaald moet worden, dan geldt dat ook structureel voor alle gasten van de bewoners van het centrum en voor kerkbezoekers.

Als je alles gratis maakt, kost dit naar schatting € 40.000, omdat de garages wél bemand moeten worden, maar er geen inkomsten uit parkeergelden tegenover staan. Dit terwijl we in Zeist nu al geld toeleggen op het parkeren.

Een lastig dilemma. Daarom heeft GroenLinks gezocht naar een middenweg: in de parkeervoorzieneingen met een slagboom geldt wél betaald parkeren en daarbuiten is het gratis ( de overige voorzieningen en op straat ). Op die wijze wordt een deel van de kosten die gemaakt worden terugverdiend.

De burger kan een keuze maken: of betaald, in comfortabele voorzieningen, die dicht bij supermarkten en grootwinkelbedrijven liggen, óf gratis parkeren. De mogelijkheid om gratis te parkeren op zondag kan een extra stimulans zijn om in Zeist te komen winkelen, en dat versterkt de concurrentiepositie van de Zeister winkeliers.

Veel fracties konden zich vinden in dit voorstel. Uiteindelijk stemde slechts één fractie tegen.