Vandaag vindt het debat plaats over het nieuwe centrumplan. GroenLinks wil daarbij inzetten op een gezellig centrum waarbij de auto zijn dominante plaats verliest. Het centrum moet wel goed bereikbaar zijn, voor de fiets, het openbaar vervoer én de auto. Maar doorgaand autoverkeer moet geweerd worden uit het centrum, zonder dat de omliggende wijken daar overlast van ondervinden. GroenLinks pleit voor het autovrij maken van (een deel van) de Slotlaan. Dit geeft de mogelijkheid om de Slotlaan om te vormen tot een gezellige winkelstraat, met ruimte voor terrasjes en de ook door de marktkooplieden gewenste verplaatsing van de markt naar de Slotaan.
Tijdens het debat zal GroenLinks een wijzigingsvoorstel indienen op het nu voorliggende plan waarin de Slotlaan toch een belangrijke autoroute blijft.
GroenLinks Zeist wil een gezellig en aantrekkelijk Centrum
Zeist moet weer een gezellig en aantrekkelijk Centrum krijgen, waar je graag naar toe gaat, waar het fijn toeven is en waar je in een ontspannen sfeer kunt winkelen. Op dit moment gaat het niet goed met het Centrum van Zeist. Er staan te veel winkels leeg, de verkeerssituatie is rommelig en de openbare ruimte is aan een opknapbeurt toe. Het aantal winkelende bezoekers nam in twee jaar tijd met ruim 10 procent af. Als Zeist niets doet aan deze problemen, dan zal de leegstand alleen maar verder toenemen.
Het winkelgedrag van de consument is de afgelopen jaren sterk veranderd. Mensen kopen vaker op internet en laten meer dingen thuisbezorgen. Als ze toch gaan winkelen, dan is de sfeer van het winkelgebied steeds belangrijker geworden: “funshoppen”. Het winkelgebied moet gezellig zijn en uitnodigen om er langer te blijven. De funshopper combineert het winkelen met een bezoek aan bijvoorbeeld horeca.
GroenLinks is daarom blij met het advies van de Centrumdialoog. Dat advies, dat tot stand is gekomen dankzij de inbreng van ruim 70 bewoners en ondernemers van het Centrum, kiest ook duidelijk voor het versterken van het verblijfklimaat. Het aantal vierkante meters winkeloppervlakte hoeft niet verder toe te nemen (ook gezien de leegstand), maar de kwaliteit van het gebied moet toenemen. De Centrumdialoog kiest daarbij voor de kernwaarden Duurzaamheid & Groen. Een aantrekkelijk Centrum is een Centrum dat schoon, heel en veilig is, waar het niet alleen stenig is maar vooral ook groen, en waar je je prettig voelt.
GroenLinks vindt dat deze kerngedachte ook moet worden doorgetrokken bij het nadenken over de verkeerssituatie. In een gezellig Centrum kun je wandelen, zijn er terrasjes, is er plaats voor straatmuzikanten en bandjes, is er ruimte voor kunstenaars en kunnen kinderen lekker rennen. Kortom: de kern van een gezellig centrum is een voetgangersgebied. Zeist is zo onderhand de enige plaats in Nederland waar de hoofdwinkelstraat niet autovrij is. Andere gemeenten zoals Veenendaal lukt het wel om meer winkelend publiek naar het autovrije centrum te trekken. Hier ligt voor GroenLinks de kern van het huidige probleem. De Slotlaan is niet gezellig omdat de auto er domineert en uitlaatgassen verspreidt. Het is moeilijk de straat over te steken naar winkels aan de andere kant en de trottoirs zijn smal.
Veel verkeer dat nu door de Slotlaan rijdt komt ook helemaal niet om te winkelen, maar is onderweg, bijvoorbeeld van Bunnik naar Amersfoort. Het kan nooit de bedoeling zijn van een Centrum om daar doorgaand verkeer dwars doorheen te leiden. Het sluit ook niet aan bij de in Zeist breed gedragen Structuurvisie, die expliciet uitspreekt (p. 116) dat de Slotlaan autoluw moet worden. Doorgaand verkeer moet de ‘verkeersruit’ gebruiken over de Woudenbergseweg en de Krakelingweg. Het plan uit de Centrumdialoog om verkeer vanaf de Slotlaan rechtdoor over de busbaan te laten lopen zal alleen maar leiden tot nog meer doorgaand verkeer. De Slotlaan wordt zo de snelweg van Zeist, dat kan niet de bedoeling zijn!
GroenLinks komt daarom met een alternatief plan voor het Centrum. Een deel van de Slotlaan wordt ingericht als voetgangersgebied. De fiets is hier te gast, voor doorgaand autoverkeer is hier geen plaats meer. Hierdoor kan het Centrum veel aantrekkelijker worden ingericht. Je kunt nu makkelijker van de ene kant naar de andere kant van de straat, er is meer ruimte om te flaneren, en er ontstaat ruimte voor terrasjes, voor groene bloembakken, voor zitmeubilair en een muziekpaviljoen.
Bovendien ontstaat er ruimte voor de markt. Door de markt op de Slotlaan te houden wordt de kern van het Centrum nog gezelliger. Dit zal meer winkelend publiek aantrekken, en de kans dat mensen het winkelen combineren met bezoek aan de horeca zal toenemen. De organisatie van de markt heeft zelf al aangegeven dat door het verplaatsen van de markt naar de Slotlaan Zeist de mooiste markt van Nederland kan krijgen.
Zeist blijft door deze ingreep goed bereikbaar. Zeist verkeert in de gelukkige situatie dat er maar liefst negen parkeergarages zijn, dicht bij de winkels en aan alle kanten van het Centrum. Niemand hoeft daarom ver te lopen. Of je nu uit Zeist-West komt, vanaf de Utrechtseweg of vanaf de Boulevard, je komt in alle gevallen al snel een parkeergarage tegen, waar je de auto kunt stallen en te voet al snel midden in het Centrum staat. Of je komt op de fiets natuurlijk. GroenLinks steunt uiteraard het voorstel om als een van de ‘quick wins’ de fietsparkeerplaatsen te verbeteren.
Het is uiteraard niet de bedoeling dat het voor auto’s afsluiten van de Slotlaan tot sluipverkeer elders leidt. Ook de Voorheuvel moet autovrij blijven, en het tunneltje ter hoogte van de bibliotheek moet verdwijnen. Hier komt alleen een bussluis, zodat de bus als enige de doorsteek kan maken en het openbaar vervoer diep het Centrum in kan komen voor wie dat nodig heeft. De Voorheuvel en het Emmaplein worden het culturele hart van Zeist met de bestaande bibliotheek en muziekschool. In omliggende buurten als de Wilhelminaparkbuurt en Lommerust wordt sluipverkeer fysiek onmogelijk gemaakt. De Oude Arnhemseweg wordt een fietsstraat, waar de auto te gast is en zich aanpast aan het tempo van de fietsers.
Op deze manier wordt het Centrum van Zeist weer levendig en gezellig. Volgens GroenLinks is dit de enige manier om het Centrum weer aantrekkelijk en gezond te maken.
In de bijlage vindt u het wijzigingsvoorstel van GroenLinks
Video-impressie:
In mei van dit jaar heeft de Winkeliersvereninging Slotlaan een filmpje laten maken over hoe de Slotstaan er uit kanb zien als deze autovrij is. De verkeersoplossing in het filmpje is niet de onze, maar het filmpje geeft een aardig beeld van wat er zoal mogelijk zou kunnen zijn.