Op maandag 10 september was er een bijeenkomst voor raadsleden en andere betrokken bestuurders uit het BRU-gebied over de Toekomst van de Tram. Hier werd gesproken over de wenselijkheid noodzaak van het vervangen van de busverbinding Utrecht CS - Uithof door een tramverbinding. Daarnaast wordt er ook serieus rekening gehouden met het doortrekken van deze tramverbinding naar Zeist. De bijeenkomst werd bijgewoond door de voltallige GroenLinksfractie en onze verkeerswethouder Joke Leenders. Na afloop werd er een proefrit gemaakt met een utra-moderne Franse tram, om te ervaren wat er tegenwoordig mogelijk is op tramgebied.
Op de bijeenkomst in het hoofdgebouw van de NS werd gesproken over de noodzaak van het vervangen van bus 12 van Utrecht CS naar de Uithof door een tramverbinding. Deze buslijn vervoert momenteel 30.000 passagiers per dag en in de spitsuren rijden de bussen om de 2 minuten.
De capaciteit van de dubbelgelede bussen die ingezet worden is allang overschreden. Een tramverbinding lijkt de beste oplossing. In de komende tijd zal daar een besluit over genomen worden door het BRU en de gemeente Utrecht. Het ziet er naar uit dat deze tramlijn er gaat komen.
Een logische vervolg stap zou het doortrekken van deze tramlijn naar Zeist zijn. Tussen Zeist en Utrecht worden per dag ook een kleine 30.000 passagiers vervoerd. Zeist heeft daarbij ook nog een rekening te vereffenen m.b.t. openbaar vervoer. Bij het overhevelen van BOR-gelden ( Bereikbaarheids Offensief Randstad )naar de bekostiging van de nieuwe Krakelingweg, is als voorwaarde gesteld dat Zeist haast maakt met een Hoogwaardige Openbaar Vervoer( HOV) verbinding tussen Zeist en de Uithof. Dat zou kunnen in de vorm van een snelle vrijliggende busbaan, bijvoorbeeld langs de A 28. Maar wellicht kan dit op termijn ook in de vorm van een tramverbinding.
GroenLinks Zeist is hier een sterk voorstander van en heeft daarom op de bijeenkomst aangedrongen om deze mogelijkheid zo snel mogelijk te onderzoeken. Aandachtspunten daarbij zijn wat GroenLinks betreft ook de aansluiting op andere vervoersvormen (ketenvervoer) en het mogelijk maken van het meenemen van fietsen en scootmobiels in de tram. De overige aanwezige raadsleden uit Zeist (van PvdA en CDA)waren ook erg enthousiast voor het aanleggen van een tramverbining tussen Zeist en Utrecht.
Gezien de wegenstructuur van Zeist lijkt het lastig om de tram ook naar het centrum van Zeist te laten rijden. Maar wellicht zijn er mogelijkheden voor verbindingen naar Vollenhove en/of Zeist West.
Of je zou hele revolutionaire dingen moeten doen binnen Zeist en er zo voor te zorgen dat er mogelijkheden geschapen worden om de tram toch op het centrum aan te sluiten en wellicht nog verder.
Een verbinding met Zeist lijkt kansrijk om meerdere redenen: er is al een grote OV-stroom van Zeist naar Utrecht en andersom, een tram zou een goed alternatief kunnen zijn voor de auto voor bijvoorbeeld de werknemers van de PGGM en de reistijd naar de Uithof voor studenten en mensen die daar werken wordt sterk bekort. Ook is het per saldo veel beter voor het milieu dan de bus en gezien de betrouwbaarheid, het comfort en de snelheid van een tram, wordt de concurrentiepositie van het openbaar vervoer met de auto sterk verbeterd.
Wel zal er ook een goed aansluitend OV-netwerk moeten zijn in Zeist zelf, bijvoorbeeld door kleinere, maar frequent rijdende bussen van en naar de wijken en het centrum en goede stallingsvoorzieningen bij de haltes.
Voor een en ander gerealiseerd wordt zijn we een flink aantal jaren verder, maar het is goed om nu al serieus met de plannen aan de slag te gaan.
Na de bijeenkomst konden we proeven aan hoe zo'n tram er uit zou kunnen zien, door een proefrit met een ultra-moderne tram uit Frankrijk die in veel opzichten absoluut niet te vergelijken is met het huidige trammaterieel in Nederland. De instap is erg laag, je hoeft geen trappetje meer op, de tram is licht en ruim en ook veel veiliger in het verkeer.
Afhankelijk van hoe lang de Franse tram in Utrecht is, overweegt Connexxion om ook Zeistenaren in de gelegenheid te stellen tot het maken van een proefrit met deze tram op het bestaande traject tussen Utrecht en Nieuwegein. Inwoners van Utrecht konden dat afgelopen zondag al en waren razend enthousiast. En wie weet...
Frank Dirkse