Raadslid Silke Zwart: “Ik ben er trots op dat Zeist de meest toegankelijke gemeente van Nederland wil worden en dat we acties ondernemen zodat iedereen in Zeist zichzelf kan zijn. De Gender Sexuality Alliances en het gesprek voeren over het slavernijverleden vind ik bijvoorbeeld een prachtige en ontzettend belangrijke initiatieven. Inclusie is nooit ‘af’, het vraagt blijvend aandacht. Ik wil bij de uitwerking van de agenda graag twee punten uitlichten.

Allereerst dat ik vind dat we hier in het gemeentehuis het goede voorbeeld moeten geven. Ik zou het ook mooi vinden als de wethouder met andere gemeentes in gesprek gaat om te vragen wat zij doen om inclusief te zijn. Wat mij betreft kunnen de genderneutrale toiletten in het gemeentehuis dan ook niet snel genoeg komen. Ook vind ik het van belang om extra te letten op de toegankelijkheid van het gemeentehuis. Alle inwoners moeten makkelijk naar bijvoorbeeld de raadszaal en de balie kunnen lopen.

In bijvoorbeeld Deventer, Zwolle, Nijmegen en Rotterdam wordt de deskundigenverklaring voor transpersonen vergoed. Niet vanwege financiële overwegingen of als symboolpolitiek. Maar om extra zichtbaar te benadrukken dat we ook specifiek achter deze mensen staan en de agressie waar zij ook mee te maken hebben, niet tolereren. Wellicht hebben andere gemeentes nog meer voorbeelden, die ons kunnen inspireren en andersom.

Als tweede zien we dat maatschappelijke gebeurtenissen effect hebben. Zo gaf in een NOS Debat een non-binair persoon aan dat die op regelmatige basis agressie ervaart, waarbij soms letterlijk woorden van landelijke politici worden herhaald. Maar ook de verhalen over joodse kinderen en moslimkinderen die te maken hebben met toenemend antisemitisme en islamofobie, n.a.v. de verschrikkelijke gebeurtenissen in Gaza, raken ons allen natuurlijk verschrikkelijk. Het is belangrijk om voor dergelijke actuele zaken bij de uitvoering oog te houden.

Tot slot: een inclusieve samenleving maken we samen. Laten we elkaar hierbij ondersteunen en aanvullen. We kijken uit naar de uitwerking en zijn blij dat we ieder jaar worden bijgepraat.”