Heel kort wat achtergrond: Altrecht en Fivoor hebben zorginstellingen op de W.A. Hoeve. Deze organisaties zijn van plan te verhuizen, dus wil de gemeente dat er woningen komen: deels in gerenoveerde historische panden, deels nieuwbouw. In 2017 is, in overleg met omwonenden, een gebiedsvisie vastgesteld over hoe de W.A. Hoeve er in de toekomst uit komt te zien (link naar gebiedsvisie).

Belangrijke punten uit de gebiedsvisie:

• Zo veel mogelijk binnen de rode contouren bouwen (dus waar nu ook al bebouwing is) en zo min mogelijk de natuur belasten.
  • Ontwikkeling in fases, waarbij telkens gekeken wordt of meer bebouwing wenselijk/noodzakelijk is. De W.A. Hoeve is opgedeeld in verschillende gebieden, de Historische Middenas- (HMA), het Noordelijk Ontwikkelveld (NOV), het Zuidelijk Ontwikkelveld (ZOV), en de Zorgkern.

Bij de deze stemming ging het specifiek over het bestemmingsplan van de Historische Middenas. Hier staan veel historische panden waar nu tijdelijke bewoning is, maar die in de toekomst gerenoveerd worden en omgebouwd tot huizen/appartementen.

Onze redenen om voor te stemmen:

• Op dit moment worden de historische panden niet onderhouden: de gebouwen raken steeds meer vervallen, en het terrein raakt verloederd met meer sociale onveiligheid. We vinden het in het belang van Den Dolder dat de ontwikkeling van de Historische Middenas zo snel mogelijk van start kan om deze problemen aan te pakken.
  • We hebben een nijpend woningtekort in onze omgeving, dus waar dat kan moeten huizen worden bijgebouwd. Wat GroenLinks betreft bouwen we rood-voor-rood: woningen bouwen op locaties waar nu ook al bebouwing is. In dit bestemmingsplan worden bestaande panden omgebouwd tot appartementen, komen er twaalf woningen en  blijft de natuur relatief gespaard.

Voor GroenLinks zijn de afspraken die in 2017 In de gebiedsvisie zijn gemaakt en die met inbreng van bewoners tot stand is gekomen leidend. In die gebiedsvisie is vastgelegd dat er zoveel mogelijk natuur behouden blijft door bij voorkeur en allereerst binnen de rode contouren te bouwen.

GroenLinks hecht veel waarde aan de uitgangspunten in de gebiedsvisie en zal alle deelbestemmingsplannen hierop toetsen. Het bestemmingsplan van de Historische Middenas past binnen de uitgangspunten van de gebiedsvisie.

Heb je vragen of gedachten over dit onderwerp? Laat vooral een reactie achter op dit bericht, of stuur een mailtje naar b.vanderschild@raad.zeist.nl.