Fiets is serieus alternatief voor de auto
Het aanleggen van een Utrechts netwerk van regionale snelfietsroutes is een van de vijf speerpunten voor de fiets voor GroenLinks in Utrecht. Dit plan moet leiden tot een perfect werkend provinciaal fietsnetwerk. Bovendien moet er een betere verbinding komen tussen fiets en OV. ‘Veel autoverkeer is lokaal en regionaal. Met een goed fietsnetwerk is de fiets een serieus alternatief voor de auto: schoon, gezond en ruimtebesparend. GroenLinks wil dat de provincie Utrecht hier de komende jaren fors in investeert’ zegt Mariette Pennarts, gedeputeerde in de provincie Utrecht en lijsttrekker voor GroenLinks voor de provinciale Statenverkiezingen.
Fiets vóór auto
Gemeenteraadslid Frank Dirkse wil dat de fiets voorrang krijgt bij de ruimtelijke inrichting in Zeist. Dit betekent brede fietspaden, goede stallingsmogelijkheden en goed afgestelde stoplichten. ‘De fiets krijgt wat GroenLinks betreft altijd voorrang boven de auto,’ aldus Frank Dirkse. De inrichting van het Zeister wegennet is nog veel te veel afgestemd op de auto. Op het Emmaplein staan fietsers doodsangsten uit. Bij veel oversteekplaatsen zijn de wachttijden voor fietsers erg lang. De onlangs geplaatste stallingen bij de bushaltes lijken nu al te krap bemeten en hoe staat het met het toegezegde onderzoek naar de inrichting van de Oude Arnhemseweg tussen Montaubanstraat en Schaerweijdelaan als fietsstraat ?
Bram van Ojik start campagne ‘Ruim baan voor de fiets’
Zaterdag 7 maart verwelkomde Pennarts GroenLinks-partijleider Bram van Ojik in Utrecht. Van Ojik gaf het startsein van de campagne Ruim baan voor de fiets!. Door de hele provincie Utrecht zijn op plaatsen waar fiets en auto samenkomen bordjes geplaatst met de slogans: “Voorrang voor de fiets” en “De fiets op 1”. “We willen aandacht vragen voor hoe we de fiets aantrekkelijker kunnen maken” aldus Frank Dirkse.
GroenLinks beste fietspartij
GroenLinks is door de fietsersbond uitgeroepen tot de beste fietspartij van Nederland. De stad Utrecht wordt door internationale media de fietshoofdstad van de wereld genoemd. Pennarts: “Dat is voor GroenLinks geen reden om achterover te leunen, er is nog meer mogelijk. De provincie en gemeenten moeten de handen ineenslaan om een nog beter fietsnetwerk realiseren. GroenLinks roept andere partijen in de provincie op om zich achter ons 5-puntenplan te scharen. Als de fiets lokale en regionale autoritten vervangt, is met minder geld een beter bereikbaar èn schoner Nederland mogelijk!”