Voor GroenLinks is het een ingewikkeld vraagstuk. We zijn absoluut voor afsluiting van het spoor voor gemotoriseerd verkeer. Hiermee wordt het dorp leefbaarder en veiliger, en dat is voor GroenLinks altijd het uitgangspunt geweest. We merken dat de bereikbaarheid per auto toch vaak de dominante factor blijft bij inrichtingsvraagstukken. Dat vinden we jammer, want voor de inwoners van Den Dolder zijn alle voorzieningen op loopafstand en zeker op fietsafstand uitstekend bereikbaar.
Eerder dit jaar presenteerde onderzoeksbureau OKRA hun onderzoek naar de gevolgen van de afsluiting van de spoorwegovergang. OKRA was gevraagd om dit te doen, omdat een eerder onderzoek zich uitsluitend richtte op een verkeerskundige benadering en daarmee geen volledig beeld gaf van de situatie.
Als GroenLinks werden we enthousiast van het verslag van OKRA, omdat zij in haar toekomstvisie voor Den Dolder inzet op OV, fiets- en looppaden en zij benoemde nadrukkelijk de kansen voor Den Dolder met de komst van de politieacademie en de ontwikkeling van de WA-Hoeve. GroenLinks steunt deze lijn van harte.
Toch zijn we ons ervan bewust dat Den Dolder bereikbaar moet blijven per auto, wat ook weer overlast met zich meebrengt voor een deel van de bewoners. We hebben daarom een motie van D66 gesteund om de Oude Dolderse weg als gelijkwaardige ontsluitingsroute te maken ten opzichte van de te onderzoeken route in het raadsvoorstel, zodat er een alternatief is en de verkeersstromen gespreid worden.
Ook heeft GroenLinks deze avond een motie ingediend, waarin het college wordt opgeroepen om met de provincie in gesprek te gaan om de geluidsoverlast die de alsmaar toenemende verkeersstromen over de provinciale weg N238 veroorzaken terug te dringen. Zo probeert GroenLinks de overlast van de auto's zoveel mogelijk te beperken, want deze overlast is er en daar moeten we de ogen niet voor sluiten.
Daarnaast ligt er al de toezegging dat er geen vrachtverkeer gebruik maakt van de drietaks-variant en GroenLinks wil de bewoners vooral oproepen zich aan te melden bij de kerngroep centrum om mee te praten over de inrichting van het centrum. De kerngroep bestaat nu vooral uit ondernemers, voor wie de bereikbaarheid per auto's en veel parkeerruimte hoog op de agenda staat. We verliezen daardoor andere perspectieven uit het oog en hopen dat door deelname van inwoners er een betere balans komt.
Autogeraas N238 aanpakken
In Den Dolder is het, net als in de rest van Zeist, over het algemeen heel mooi wonen: centraal gelegen, veel natuurgebied, heerlijke wandel- en fietsroutes door de bossen. Kortom, een fijn en rustig dorp. Helaas is die rust ver te zoeken voor een deel van de bewoners die langs de provinciale weg N238 wonen en steeds meer te kampen hebben met geluidshinder van toenemend autoverkeer.
Wat GroenLinks betreft gaan we pragmatisch om met zo’n provinciale weg: het heeft een functie, maar we hebben de verantwoordelijkheid én de gelegenheid om de overlast waar mogelijk zoveel mogelijk in te perken. Op dit moment is er nog te veel overlast van de N238 voor bewoners die dichtbij deze weg wonen. Vooral omdat er een tunnelbak onder het spoor loopt (zie ook de foto bovenaan) die als een soort klankkast functioneert en het geraas van auto’s nog eens extra versterkt.
De term ‘provinciale weg’ zegt het al: deze weg is de verantwoordelijkheid van de Provincie, de gemeente kan daar niet op eigen houtje aan gaan sleutelen. Daarom heb ik namens GroenLinks een motie ingediend om de gemeente op te roepen om bij de Provincie aandacht voor dit probleem te vragen en aan oplossingen te blijven werken.
Oplossingen zijn er namelijk zeker: geluiddempend asfalt, absorberende geluidsschermen, en ook het verminderen van de snelheid dragen allemaal bij aan minder geluidshinder. In 2025 is bovendien groot onderhoud gepland van de weg, dus dit is het perfecte moment om hiermee aan de slag te gaan.
GroenLinks is daarom blij dat deze motie voor het beperken van geluidshinder van de N238 unaniem is
aangenomen door de gemeenteraad.