Mobiliteit is een recht: iedereen moet zich veilig en comfortabel kunnen verplaatsen in de openbare ruimte. De openbare ruimte die nu vaak gedomineerd wordt door auto’s.

Om een veiliger en gezelliger centrum te krijgen met minder auto’s in het straatbeeld worden automobilisten verleid om gebruik te maken van de parkeergarages en parkeerterreinen. De parkeertarieven op straat gaan omhoog en een dagkaart in de garage gaat omlaag.

Ook was de wens van de inwoners van het centrum om betaald parkeren tot 21:00 uur in te voeren in de parkeerbeleidsnota opgenomen, zodat zij voldoende tijd hebben om ’s avonds hun auto te parkeren en ze minder last hebben van bezoekers aan het centrum die een gratis parkeerplek zoeken. GroenLinks heeft een stevig pleidooi gehouden om aan deze wens van de inwoners tegemoet te komen, maar een meerderheid in de Raad steunden een amendement dat door het CDA werd ingediend om het betaald parkeren tot slechts 19:00 uur in te stellen.

Een belangrijk uitgangspunt van deze nota is dat alle vervoersvormen gelijkwaardig zijn, zodat ook voetgangers en fietsers de aandacht krijgen die ze verdienen. GroenLinks vindt dat een positieve ontwikkeling. Prijzenswaardig is ook dat in de Parkeerbeleidsnota duidelijk de verbinding met andere beleidsterreinen wordt gemaakt, zoals Meedoen, Samenleven en Inclusie. Er is aandacht voor toegankelijkheid, zoals meer en betere parkeerplaatsen voor gehandicapten. Daarnaast wordt de Parkeerbeleidsnota gekoppeld aan een duurzame toekomst, met meer fietsvoorzieningen, laadpalen en deelautos.

Hierboven lees je slechts een kleine greep uit de veelheid aan maatregelen. GroenLinks ziet een verschuiving van de auto naar duurzame vervoersvormen, een aanscherping van het vergunningenstelsel  voor een parkeerplaats en het weren van de auto uit het straatbeeld in het centrum. Kortom, de Parkeerbeleidsnota gaat wat GroenLinks betreft zorgen voor een socialer, groener en veiliger Zeist.