Camstra was al sinds 2008 actief in de Zeister gemeentepolitiek, eerst als fractie-assistent, toen als raadslid en sinds 2017 als fractievoorzitter. Hij blikt terug op deze lange periode: “Ik heb altijd veel plezier beleefd aan het raadswerk en we hebben als GroenLinks de afgelopen jaren vele mooie resultaten bereikt”. Als boegbeeld van de partij kreeg Camstra wel steeds meer te maken met negatieve reacties, valse aantijgingen en beschuldigingen op social media. “Deze kosten mij steeds meer negatieve energie en leiden steeds meer af van het werk als raadslid”.

In het belang van GroenLinks heeft Camstra besloten dat het beter is als hij stopt. “Als de discussies in toenemende mate over mij als persoon gaan, in plaats van over de inhoud van het raadswerk, dan kan ik als raadslid niet meer effectief zijn voor de partij. Er spelen belangrijke thema’s, zoals de coronacrisis, de bezuinigingsopgave, de omgevingswet, dáár zou de discussie over moeten gaan”.

Liesbeth Raymakers, afdelingsvoorzitter van GroenLinks Zeist, respecteert het besluit van Camstra. “Ronald heeft veel voor de partij betekend, de persoon bij uitstek die politieke besluitvorming heel dicht bij de inwoner van Zeist wist te brengen, en daarbij een stevig debat niet schuwde. Maar we hebben er begrip voor dat alle negatieve aandacht uiteindelijk teveel energie zijn gaan kosten. We danken Ronald voor zijn jarenlange inzet en prettige leiderschap, altijd “met het glas halfvol”.

Raadslid Roel van Nieuwstadt neemt voorlopig de rol van fractievoorzitter over.