Op het Meldpunt Vuurwerkoverlast zijn afgelopen jaarwisseling 223 meldingen met vuurwerkklachten binnengekomen uit Zeist. Het meldpunt opende op Eerste Kerstdag en sloot op 3 januari om 13:00 uur.

De meeste klachten die binnen zijn gekomen gaan over geluidsoverlast door harde knallen en vuurwerk dat buiten de toegestane tijden is afgestoken. Inwoners melden ook de overlast voor dieren. Een klein deel van de meldingen gaat over gevaarlijke situaties op straat of vuurwerksmog.

De wijken waar de meeste meldingen gedaan zijn liggen in de postcodegebieden: 3705, 3701, 3703, 3708 en 3704. Hier werden tussen de 30 en 40 meldingen gedaan. Een aantal opmerkingen die inwoners noemen: “Ik kan al sinds donderdag niet meer rustig wandelen met mijn hond. Overal harde knallen. Ook tot midden in de nacht blijf je het vuurwerk horen." En “al dagen wordt er vuurwerk afgestoken, ik ben bang om naar buiten te gaan hierdoor en kan niet goed in slaap komen vanwege de overlast".

Bij het landelijke meldpunt zijn in totaal 53.000 meldingen binnen gekomen. Het aantal klachten ligt 10 procent hoger dan een jaar geleden. Volgens Arno Bonte, initiatiefnemer van het meldpunt en raadslid voor GroenLinks in Rotterdam, is de belangrijkste oorzaak van de extra overlast dat de vuurwerkverkoop een dag eerder is gestart. Dat is een trend die elk jaar laat zien. De verkoop ging vier in plaats van drie dagen voor Oud en Nieuw van start, omdat Oudejaarsdag op een zondag viel.

Het Meldpunt Vuurwerkoverlast is een initiatief van 30 lokale GroenLinks-fracties, waaronder de fractie uit Zeist. GroenLinks zet zich al jaren in voor een landelijk verbod op consumentenvuurwerk. In dat pleidooi staat GroenLinks inmiddels niet meer alleen. De Onderzoeksraad voor de Veiligheid bracht onlangs een rapport uit met de aanbeveling om knalvuurwerk en vuurpijlen in de ban te doen. Ook artsenorganisaties, burgemeesters en de politie pleiten voor het aan banden leggen van consumentenvuurwerk. De Onderzoeksraad noemt de Jaarwisseling het grootste en meest risicovolle evenement in Nederland qua ordeverstoringen en doden/gewonden.

De gemeente heeft een 6-tal vuurwerkvrije zones ingesteld: de Omgeving Kinderboerderij De Brink; het Belcour, de Markt en het Emmaplein met Promenade/De Heuvel, omgeving van het Diakonessen Ziekenhuis, het Walkartpark en het Wilhelminapark. Het meldpunt vuurwerkoverlast is ingesteld voor de overlast buiten de toegestane tijden voor het afsteken van vuurwerk. Ons is niet bekend of er ook in de vuurwerkvrije zones vuurwerk is afgestoken en of klachten hierover worden bijgehouden.

Ans Pereboom, GroenLinks Zeist