Staatssecretaris Van Huffelen heeft met de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) samenwerkingsafspraken gemaakt voor ondersteuning aan gedupeerde ouders en geld beschikbaar gesteld voor aanvullende hulp vanuit gemeenten. Daarnaast heeft de staatssecretaris de hulp ingeroepen van gemeenten om de getroffen ouders te helpen. In Zeist zou het, volgens cijfers van de Belastingdienst, om vierentwintig huishoudens gaan. Het aantal ouders dat zich gemeld heeft bij de Belastingdienst, is echter vele malen lager dan de schatting van het totaal aantal gedupeerde ouders. Het is daarom erg belangrijk dat ouders zich melden bij een hulploket. De snelste oplossing zou zijn als de belastingdienst de contactgegevens van alle ouders door zou geven aan de gemeente, die dan op haar beurt contact op kan nemen met de ouders. Maar de belastingdienst geeft geen contactgegevens door, waardoor dat gemeenten afhankelijk zijn van de meldingen van ouders zelf. De gemeente Tilburg heeft daarom een meldpunt geopend. Dit meldpunt wordt gepromoot via sociale mediakanalen. Echter is Tilburg niet de enige gemeente met een meldpunt: ook o.a. de gemeentes Sûdwest-Fryslân, Arnhem, de Drechtsteden, Deventer, Haarlemmermeer, Hilversum, Tubbergen en Twenterand hebben een meldpunt opgericht.

Raadslid Ans Pereboom heeft namens GroenLinks vragen over deze situatie gesteld. GroenLinks wil graag van het college horen hoe de gemeente Zeist invulling geeft aan de samenwerkingsafspraken met de staatssecretaris en welke acties de gemeente Zeist gaat ondernemen om in contact te komen met gedupeerde ouders.